Väikeettevõtja argipäev – uusi kliente leida on keeruline, kliendid nõuavad järjest madalamat hinda ja seetõttu kasum on liiga pisike? Hinda tõsta ei ole absoluutselt võimalik?

Kui sa oled end määratlenud soodsa teenuse pakkujana kõigile soovijatele, siis see nii jääbki. Sa oled üks sadadest sarnastest, pakud samasugust teenust ja saad võistelda vaid hinnaga. Vastavalt saad sa uusi kliente ainult siis kui suudad pakkuda odavamat hinda kui konkurendid.

Kas see peabki nii jääma? Kas muud võimalust ei ole?

On küll. Saad valida teise tee – ümber kujundada oma toote/teenuse sisu ja pakend ning hinda tõsta. Nii et on võimalik mõistlikul hulgal töötades ka viisakat kasumit teenida.

Kolm psühholoogilist reeglit õige hinna määramiseks:

1. Rõõmu reegel.

Müügi üle peab hea meel olema. Kui müügist ei ole hea meel, vaid tüdimus, siis on su hind liiga madal.

2. Ebamugavuse reegel.

Hinnapakkumise tegemisel peab natukenegi ebamugav olema – küsi natuke rohkem kui mugav on.

 3. 80-20 reegel.

Üks viiest kliendist peab sinu pakkumisest loobuma, öeldes, et see hind on liiga kallis. Kui kõik on heameelega nõus ja sul on järjekord ukse taga, siis on su hinnatase liiga madal.

Aga mida ma siis tegema peaksin?

Seitse tegevust, mida sa peaksid oma toote/teenuse optimaalse hinna määramiseks tegema on järgmised:

1. Tee väike turu-uuring.

Uuri, milline on selle toote/teenuse keskmine turuhind? Kes on sinu peamised konkurendid? Miks üks saab küsida kõrgemat hinda kui teine? Kuidas nad teineteisest erinevad?
Tüütu töö ja võtab hulk aega, aga sa vajad rohkem infot.

2. Arvuta oma tunni ja toote/teenuse miinimumhind.

Lisaks arvesta sellega seotud müügikogus, mille müümine katab su kulud.
Sellest hinnast sa enam allahindlust anda ei saa – aga see ei ole hind, millega sa müüma peaksid!

3. Teenuste korral otsusta oma hinnaarvestuse meetod. 

Tunnitasu on väga levinud, aga see on lõks ja seab su sissetulekutele lae, sest aega on meil kõigil vaid piiratud koguses. Lisaks kulub sul suur osa ajast (ja rohkem, kui esialgu arvad!) äriga seotud muudeks tegevusteks, nii turunduseks kui admintööks.
Kaalu muid hinnaarvestuse meetodeid (nt püsitasu, projektitasu, edukustasu, väärtuspõhine hinnastamine, erinevad hübriidmeetodid).
Õpi ära ka korralike hinnapakkumiste tegemine ja läbirääkimiste protsess, et paremat hinda saada.

4. Mõtle läbi ja tee valik – kuidas sa end positsioneerid?

On su toode/teenus odav, keskmine, kallis?
Odava hinna pakkumine on jõukohane vaid suurtele ettevõtetele, kel on suur rahakott käsutada ja mastaabiefekti kaudu ka madalamad tegevuskulud ühiku kohta. Väikeettevõtja nendega hinnas võistelda reaalselt ei suuda. Väikeettevõtjate pääsetee on vaid pakkuda kvaliteeti, personaalsust ja originaalsust, mille eest saab rohkem raha küsida.

5. Kas su toode on piisavalt kvaliteetne ja unikaalne, et saaksid küsida kallimat hinda?

See on järgmise lõksu koht. Sa ei saa hinda niisama lihtsalt tõsta, sa pead selle õigustamiseks tõstma oluliselt ka oma toote tunnetuslikku väärtust, et kliendid oleksid ka nõus rohkem maksma.

6. Kuidas sa peaksid sellisel juhul oma brändi kujundama ja oma toodet pakendama?

Mõtle läbi oma hinna tõstmise protsess ja vii see ellu, koos muude vajalike muutustega.
Kallis toode peab ka välja nägema kallis. Akrüülmüts pakitud kleepsuga kilekotti vs disainitud lõikega ja selle talve moevärvis müts villa-siidisegusest lõngast elegantses disainpakendis, sees personaalne käsitsi kirjutatud tervitustekst?

7. Kasuta nutikaid turundusnippe hinna paremaks esitlemiseks.

Turundusinimesed on hulga andekaid nippe välja mõelnud, kuidas hinda efektiivsemalt esitleda – erineva loogikaga hinnapakettide pakkumine, numbrite mõju (nt 9 on palju vähem kui 10), pettetooted jne. Uuri ja kasuta, sest teised kasutavad.

Kui tahad hinnateemat lähemalt uurida (ja sa peaksid seda tegema!), siis uuri mu e-raamatuid: “Finantsjuhtimine lihtsalt ja selgelt” ja “Müügi ja kasumi tõstmise võimalused”.