Ostukorv

Arhiiv

Kuidas maksustatakse ettevõtte sõiduautot?

Avaleht/maksud/Kuidas maksustatakse ettevõtte sõiduautot?

Lisaks isikliku auto kasutamise kompensatsiooni maksmisele on võimalus ka osta, rentida või liisida auto ettevõtte nimele, sellisel juhul kannab kõik autoga seotud kulud ettevõte. Küll eeldab aga maksuamet, et mingil määral tehakse iga ettevõtte kasutuses oleva sõiduautoga ka isiklikke sõite ja seega tuleb ka sellisel juhul sõidupäevikut pidada ja isiklikelt sõitudelt erisoodustusmaksud maksta.

Kui omanikul on isiklik sõiduauto ja tahab selle firma käsutusse anda, ilma müügitehinguta, siis on võimalikuks variandiks kasutusvalduse leping, mis annab ühelt poolt firmale õiguse autot kasutada ja teiselt poolt kohustuse hüvitada kõik autoga seotud kulud. Kuluarved (kütus, kindlustus, autopesu) võib võtta otse ettevõtte nimele või esitada kulud ettevõttele omaniku poolt majanduskulude aruande abil. Kui on soov renti maksta auto kasutamise eest, siis tuleb ettevõttel omanikule makstavalt rendilt 21% tulumaks kinni pidada ja lisaks tuleb arvestada, et üle turuhinna renditasu maksta ei saa, siis loetakse erisoodustuseks.

Sõidupäevik on täpselt samasugune nagu eelmises postituses kirjeldatud isikliku auto kasutamise sõidupäevik, ainult päeviku pidamise eesmärk on vastupidine. Isikliku auto korral peeti päevikut selleks, et oleks võimalik maksuvabalt kõrgemat auto kasutamise hüvitist maksta, ettevõtte auto korral peetakse päevikut selleks, et maksta maksud ettevõtte auto kasutamise eest isiklikuks otstarbeks. Sõidupäeviku näidis.

Kui isikliku auto korral võis maksta maksuvabalt hüvitist kuni 256 euro ulatuses kuus (arvestusega 30 senti kilomeetri kohta), siis ettevõtte auto korral tuleb maksta makse auto isikliku kasutamise eest – ja maksimaalne arvestuslik summa, millelt maksud arvestatakse, on samuti 256 eurot. Kilomeetri hind on siinkohal veidi erinev, vanemate ja väiksemate autode (üle 5a ja kuni 2l mootoriga) kilomeetri arvestuslikuks maksumuseks on 20 senti, teistel 30 senti.

Kui vastavalt kokkuleppele auto kasutaja maksab ettevõttele isiklikud sõidud kinni, sama määraga, nt 100km x 0,3 eurot = 30 eurot, siis erisoodustusmakse maksma ei pea.

Kui arvestust ei peeta, tuleb maksta riigile ära maksud 256 eurolt, sama skeemi järgi nagu maksustatakse erisoodustusi – kõigepealt tulumaks juurde ja siis saadud summalt arvestatakse sotsiaalmaks. 256 euroselt netosummalt tuleb maksta tulumaks 68,05 eurot ja sotsiaalmaks 106,94 eurot. Maksustamist reguleerib valitsuse määrus.

Arvestuse pidamisel lisatakse ettevõtte auto sõidupäevikusse samad andmed – kes sõitis, kuhu sõitis ja miks sõitis, spidomeetri näit enne ja pärast. Päevikus kirjeldatakse ainult töösõidud ja nende eesmärgid, vahele jäävad isiklikud sõidud (nt tööle ja koju, sisu ei pea täpselt kirjeldama), mugavuse mõttes tasuks eraldi ridadena näidata ja kilomeetrid välja tuua. Lõpuks liidame sellel kuul isiklikuks otstarbeks sõidetud kilomeetrid kokku, korrutame 0,3 (või 0,2) euroga ja tulemuseks saame selle kuu auto kasutamise erisoodustuse kokku, millelt arvestame erisoodustuse maksud – tulumaks juurde ja saadud summalt sotsiaalmaks.Kui arvestuse pidamise tulemusena on erisoodustuse summa suurem kui 256 eurot, siis rohkem siiski maksma ei pea, see on maksimaalseks summaks.

Arvestatud maksud tuleb ära maksta järgmise kuu 10.kuupäevaks ja deklareerida TSD lisas 4, rida 5. TSD lisa 4 vormi vt siit.

Erandid
Ka see kord kehtib ainult sõiduautode kohta, mitte muudele võimalikele sõiduvahenditele. Teoreetiliselt peaks ka jalgratta ja veoauto isiklikuks otstarbeks kasutamist mõõtma ja vastavalt turuhinnale maksustama, aga praktikas ei ole sellist asja kohanud.

Kui ettevõte ei taha üldse sõiduautolt makse maksta, siis peab ta suutma piisavalt veenvalt tõestada, et autoga erasõite ei tehta. Nt kui autot kasutab ettevõtte müügimees, kes peab hoolikalt sõidupäevikut, auto pargitakse ööseks ettevõtte territooriumile ja müügimees sõidab koju ja tööle isikliku autoga, siis on mittemaksmine õigustatud.

PS. Vaata ka teisi postitusi samast seeriast.

Ettevõtja ABC. Ellujäämise kursus alustavale ettevõtjale
Telli TASUTA 5-osaline kursus
- | 2016-11-15T11:51:25+00:00 15. mai 2013|maksud|9 kommentaari

9 kommentaari

  1. Kaja 15. oktoober 2013 at 13:46 - Reply

    Tere,

    Kuid kas KM kohustuslasest ettevõtja on kohustatud deklareerima ja tasuma ka sõiduauto omatarbe pealt käibemaksu juhul, kui tal on liisitud auto (kasutusrendi leping) ning ta igakuistelt liisingumaksetelt sisendkäibemaksu maha arvestab?

    Ette tänades,
    Kaja

  2. Krista Teearu 15. oktoober 2013 at 16:54 - Reply

    Kaja – õige märkus!
    Sellisel juhul tuleb käibemaks ka lisaks.

  3. Kersti Tomson 25. oktoober 2013 at 11:06 - Reply

    Küsimus- kuidas toimida ja missugune on regulatsioon?
    Müügimees elab Tallinnas, sõidab ametisõitu Narva, Tartusse ja mujale üle Eesti. Ettevõte asub Purila külas Rapla vallas. Tööpäeva lõpuks (vahel ka hilja) peaks auto viima töökohta tagasi. Müügimehel isiklikku autot ei ole. Ühistransport Purila küla ja Tallinna vahel puudub. Töökoha ja kodu vahel transporti reguleerib Tulumaksuseaduse § 48 lõige 5¹ . On ju täiesti ebamõistlik sõita õhtul veel Rapla valda, et fikseerida sõidupäevikus töölt koju sõit. Millisest momendist Tallinn-Narva trassil tuleks sõidupäevikusse fikseerida töölt koju sõit või järgmisel hommikul sõites Tallinnast Tartusse- kodust tööle sõit? Või kuidas üldse peaks toimima seadusekuulekalt ja vähem kulukalt (kütus, maantee kulu- s.t. keskkonna sõbrlikumalt)?
    Kersti Tomson

  4. Krista 31. oktoober 2013 at 12:53 - Reply

    Kersti – kui töökoha ja kodu vahel ühistransport puudub, siis ei ole transpordi tagamise korral tegemist erisoodustusega, see on selge. Vt ka: http://www.emta.ee/?id=1219
    Kui müügimees sõidab Narvast otse Tallinna, ja see on lühem marsruut võrreldes Narva-Rapla-Tallinn (mis antud juhul ei ole kindlasti erisoodustus), siis loogiliselt ei tohiks see kuidagi ju probleem olla.
    Sama kehtib siis Tallinn-Tartu vs Tallinn-Rapla-Tartu sõidu korral. Lihtsalt selgitus juurde, et ise hiljem ka mäletaks.

  5. […] Ettevõtte auto kasutamine isiklikeks sõitudeks maksustatakse samuti […]

  6. Filip 27. november 2014 at 20:16 - Reply

    Aga kui on ettevõte auto ning ma kasutan selle isiklikuks otstarbeks aga küttusega, mis on ostetud minu poolt eraisikuna? Kas ma pean siis sisetama päevikuse need sõidud? Loogika ütleb, et ei pea.

  7. Madis 22. veebruar 2017 at 13:05 - Reply

    Kas saan õigesti aru, et kui osta auto ettevõttesse ja kasutades seda vahel erasõitudeks, siis on võimalus erisoodustusena tehtud summalt tulu ja sotsiaalmaksu asemel lihtsalt maksta saadud erisoodustus ettevõttesse tagasi?

    (Nt. Kasutasin autot 400km ulatuses oma tarbeks 400×0,3€ = 120€, kui maksan selle ettevõttesse tagasi, kas siis ei teki maksukohustust, kuna pole saanud erisoodustust)

    Sel juhul jääks kõik auto ülalpidamiskulud: liising, remont ja kütekulu ettevõtte kanda?

    Kas sellisel juhul on igakuine oma tarbeks kasutamine samuti piiratud 335€’ga? (Ehk kui erasõite 2000km, kas siis peaks maksma ettevõttele 2000×0,3€=600€ või on maksimaalne ikkagi 335€?)

    • Anna-Liisa 23. veebruar 2017 at 12:36 - Reply

      Tere! Saad õigesti aru, kui eraisik katab erasõitudega kulud ehk kannab selle eest raha ettevõttele, siis erisoodustust deklareerima ei pea.
      Muud kulud nagu liising, remont jne on ettevõtte kulu.
      Kui ettevõtte auto kasutamise kohta arvestust ei peeta, tuleb maksta riigile ära maksud 256 eurolt. Kui peetakse arvestust (sõidupäevikut), siis summalt, mis tuleb kilomeetrite järgi (näiteks 2000km×0,3€=600€).

      Võimalus on ka kasutada ettevõtte sõidukit nii, et nt 1 kuu kasutad sõidupäevikut, kuid mõni teine kuu ei kasuta (vastavalt nii, nagu endal on kasulikum on).
      256 eurone ülempiir kehtib ka eraisikule, kui töötaja hüvitab ettevõttele enda erasõidud ehk kui sõidupäeviku järgi peaks hüvitama rohkem kui 256 eurot, siis selle kuu kohta pole mõtet sõidupäevikut esitada vaid hüvitada 256 eurot. Seega tõesti praktikas üle 256 euro ei pea hüvitama. Nt kui sõidan ettevõtte autoga erasõite kuus 2000 km, siis 5.aasta vanuse ja alla 2l mootoriga, peaksid arvutuste järgi ettevõttele maksma 400 eurot. Sellisel juhul on kasulikum sõidupäevikut mitte esitada.

  8. Margus 26. aprill 2017 at 16:27 - Reply

    Tere!

    Tekkisid mõned küsimused:

    1.Kui omanik annab enda nimele kirjutatud sõiduki kasutusvalduse lepingu alusel ettevõttele kasutada, kas siis seesamune ettevõte võib seda sõidukit edasi rentida (omaniku nõusolekul) kolmandatele osapooltele tulu saamise eesmärgil?

    2. Kas kasutusvalduse leping peab olema notariaalne või piisab lihtsalt sõiduki omaniku ja ettevõtte esindaja allkirjast lepingul?

Kommenteeri

12 + twelve =