Asukohavaba äri kui unistuste elustiil

//Asukohavaba äri kui unistuste elustiil

1. Mis on asukohavaba äri ehk internetiäri?

Asukohavaba äri ehk internetiäri on (vähemalt minu jaoks) täielik unistuste elustiil – teenimisvõimalused on praktiliselt piiramatud, töökoht ja tööaeg on enda määrata. Tööta suvel Hiiumaa suvilas ja talvel Tenerifel, vaja on vaid head internetiühendust ja töökindlat arvutit.

Miks?

  • Saad valida endale sobiva valdkonna, töö on ajaliselt paindlik ja asukohast sõltumatu. Vajad ainult arvutit ja internetiühendust.
  • Võimalus töötada erinevates riikides – nt suvel Hiiumaal suvilas, talvel soojal maal, kevadel ja sügisel Lõuna-Euroopas; nautida parimat kliimat, tutvuda lähemalt erinevate kultuuridega.
  • Loon väärtust iseendale ja enda ettevõttele, mitte palgatööd tehes kellelegi teisele.
  • Osavalt majandades on osa sissetulekust peaaegu passiivne – kirjutan hulga e-raamatuid, sisuturundust ja meililisti kasutades müüvad need e-poe kaudu automaatselt. Ärkad hommikul üles, vaatad pangakontot ja näe – inimesed on sulle raha kandnud, sel ajal kui sa magasid.
  • Saad teenitud raha ettevõtte kaudu edasi investeerida – aktsiad, kinnisvara, sotsiaalpangandus – mis omakorda veel passiivsemalt sulle raha juurde teenivad.

Internetiäri mudelid

Kui sa tahad luua omale internetiäri, mida saaks juhtida asukohast sõltumatult, siis laias laastus on selleks kaks võimalust:

  • Müü oma toodet – loo toode või teenus, mida inimesed soovivad osta ja müü seda neile;
  • Müü teiste toodet – leia kellegi teise loodud toode või teenus, mida inimesed soovivad osta ja müü seda neile.

Liigitaks võimalikke müüdavaid tooteid ja teenuseid järgnevalt:

 Tulu oma toote müügistTulu teiste toodete müügist
Materiaalne toodekäsitöö (nt Etsy, Dawanda, Ebay…)
nišitoode - Amazon
Dropshipping, Affiliate fee
Elektroonne toodee-raamat
mobiiliäpp
videokursus
Affiliate fee
Teenusa) professionaalne teenus
raamatupidamine
veebilehtede loomine
õigusabi
virtuaalne assistent
coaching
programmeerimine

b) internetiteenus
SEO, internetiturundus
sisu kirjutamine
copywriting - müügikirjutamine
Affiliate fee

2. Kuidas internetiäri toimib?

Kaks meetodit – authority marketing ja paid advertising

1) Authority marketing eeldab olulises mahus kvaliteetse sisu tootmist – pakud tasuta kasulikku kraami ja mõned lugejatest ostavad ka midagi. Kui suudad piisavalt palju tasuta kraami tarbijaid leida, siis teenid ka raha.

Authority skeem on arusaadavam ja minu meelest ka parem – selle tulemusena on internet küllastunud tasuta väärtuslikust kraamist.

Skeem on järgmine: liiklus -> väärtus -> raha teenimine

a) traffic – liiklus – kuidas inimesed sind üles leiavad?

Eestikeelne ruum ei ole nii infost üleküllastunud, aga samas on see imepisike. Inglisekeelne ruum on väga suur, aga jällegi väga küllastunud kõikvõimalikust infot. Muud suured keeled on vahepealsed variandid. Kui oskad suurepäraselt saksa keelt ja tunned ka seda kultuuriruumi hästi, võid ka seda proovida.

Mida suurem konkurents, seda täpsemalt pead oma valdkonna valima. Minul on väga lai valdkond – raamatupidamine ja ettevõtlus üldiselt, kuna Eestis konkurentsi peaaegu polegi. Inglisekeelses ruumis peaksin hästi kitsalt spetsialiseeruma – näiteks sotsiaalmeedia investeeringute raamatupidamine. Või digitaalsete nomaadide maksukonsultatsioonid.

Traffic’u allikad – blogi, podcast, sotsiaalmeedia (Facebook, Twitter, Youtube jt), internetifoorumid, tasuta e-raamatud.

Sinu blogi peab olema õigesti üles ehitatud, sinu blogiartiklid peavad olema Google otsinguga leitavad, sinu sotsiaalmeedia postitused peavad olema piisavalt huvitavad, et neid laigitaks ja jagataks, sinu tasuta materjal peab olema nii hea (ja muidugi sisaldama sinu linke), et seda saadetaks oma sõpradele edasi.

Samuti võid liiklust raha osta – Facebooki reklaam, Google Adsense, sinu artikkel koos linkide ja pakkumistega mõnel populaarsel veebilehel. Samuti lingivahetus – minu artikkel sinu blogis ja sinu artikkel minu blogis.

b) value – väärtus – sinu pakutav sisu peab olema piisavalt huvitav, et inimesed jääksid sinuga seotuks – telliks su meililisti (parim valik!) või vähemalt valiks sinu sotsiaalmeedias jälgimise.

c) monetization – raha teenimine. Affiliate lingid, tasulised e-raamatud, video- või meilikursused, coaching, teenused, reklaam, mobiiliäpid jne. Raha teenimine tuleb alles kolmandas etapis, juhuslik sinu blogi või Facebooki lehe külastaja ei osta reeglina midagi.

2) Paid advertising variant on sisuliselt reklaami ostmine oma (või teiste) toodete müügiks. Sisu olulises mahus ei tooda, jälgijaid ei kogu, lihtsalt maksad nt Googlele või Amazonile reklaami eest. Nõuab tõsist süvenemist, tehnilisi oskusi, õigete nishide valikut. Sellest ma väga rääkida ei oska. Kui pakub huvi, siis googleda: search engine marketing ja PPC.

Loe lisaks: Intervjuu CPA reklaamivahendajaga

3. Kuidas leida lugejaid?

Eestikeelses internetiruumis on lihtne, kuna kirjutajaid on (vähemalt veel praegu) üpris vähe. Vali endale teema, mida sa tunned ja mis sulle meeldib – ning hakka kirjutama.

Alustamiseks on sul vaja:

  • domeenitasu – paarkümmend eurot aastas;
  • veebimajutus – Zones igakuine majutus seitse eurot;
  • lihtne WordPressi teema – tasuta kuni 100 dollarit. Algul võid rahulikult lihtsa tasuta teema panna, seda saab alati vahetada. Kui arvutit ei karda, siis saad selle installeerimisega hakkama küll;
  • Meililisti haldus – minul on GetResponse, maksis algul väikese listi juures 15 eurot kuus. Aweber on sarnane. Mailchimp on algul tasuta – aga sellele ei saa autoresponderit lisada, seetõttu ei soovitaks.

Ca 20-30 eurose kuutasuga ja soovi korral ühekordse veebiteema tasuga, saad sa endale professionaalse kodulehe ja võimaluse hakata endale meililisti kasvatama.

Kodulehekülje vajalikud komponendid:

  • Blogi;
  • meililistiga ühinemise võimalus;
  • viited sotsiaalmeedia kontodele, sh ka sinu Linkedini profiilile;
  • enda tutvustus ja kontaktandmed;
  • oma teenuste ülevaade – erinevad variandid ja kindlasti koos hindadega;
  • kui on juba infotooteid, siis ka nende tutvustus.

Kodulehe eesmärk:

  • võimaldus avaldada uut materjali;
  • anda võimalus huvilistel tellida sinu meililisti ja asuda su sotsiaalmeedia jälgijaks, et olla uute artiklitega kursis – ja sinule annab see võimaluse hoida oma lugejatega personaalset kontakti;
  • keskne „hub“, sinu esindatus internetis – kes sa oled, mida oskad, mida müüd …;
  • sinu fännidel võimalus jagada sinu artiklite linke oma sõpradele.

SEO – onsite ja offsite

  • Onsite SEO – veebilehe struktuur, märksõnad;
  • Offsite SEO – lingid sinu lehele. Kirjuta häid artikleid, millele lingitakse.

Meililisti tellimiseks pakutakse midagi väärtuslikku ja tasuta, pdf-raport, meilikursus vms.

Mida meililisti saata?

  • Autoresponder kõigile uutele tellijatele – kasulikku tasuta kraami ja olemasolevate toodete pakkumised;
  • Uued postitused, artiklid;
  • Uute infotoodete müük;
  • Info oma teenuste kohta, sooduspakkumised, uued teenused, koolitused …

Sotsiaalmeedia kasutamisest

  • Kasuta kõikvõimalikke kanalid, mida sinu sihtgrupp kasutab, samas jälgi, kui palju sa reaalselt hallata suudad;
  • Jagad oma postitusi, regulaarselt reklaamid oma meililisti präänikut;
  • Võid lisada ka reklaami uute toodete ja teenuste kohta (ei ole eriti efektiivne);
  • Peamiseks eesmärgiks võimalikult palju inimesi oma meililisti saada.

Mina olen tellinud FB-st tasulist reklaami, konkreetsele sihtgrupile, listiga liitumiseks, ca 10-20 euro eest kuus. Ainus reklaam üldse, millele olen kulutanud.

Lisaks teed omale vähemalt Facebooki lehekülje. Kui oled muude keskkondadega harjunud, siis ka mujal.

4. Aga kuidas siis raha teenida?

Asukohavaba äri

Nüüd hakkab väärtuse loomine – paku oma lugejatele tasuta ja väga kasulikku infot.

Kirjutad blogisse artikli, jagad seda Facebookis, saadad meililistile. Ja nii järjekindlalt edasi.

Kui sa osaled temaatilistes foorumites või Facebooki gruppides, siis saad teinekord küsimusele vastuseks postitada lingi oma blogiartiklile. Jällegi – rohkem lugejaid, kellest osad loodetavasti ka sinu meililisti jõuavad.

Kui sinu artiklid on piisavalt huvitavad, siis küll neid loetakse. Esialgu vähem, kui järjekindlalt jätkad, siis järjest enam. Kui sa oled piisavalt kasulik, siis inimesed hakkavad sulle kirjutama ja sulle küsimusi esitama. Nende vastuste kaudu lood suhteid ja saad ühtlasi ka ideid uute artiklite teemade jaoks.

Raha teenimine

Sul peavad olema erinevad tooted, tasuta ja tasulised.

  • leia tasuta pakutava kraami kaudu oma auditoorium;
  • selgita välja, mis on neile oluline;
  • võimalda neil sulle maksta -natuke, veidi rohkem, aga ka väga palju.

Maksjaid üldse on nii 4%, 96% lugejatest tarbib ainult tasuta kraami.

Enamus ostjatest ostab vaid su odavaid tooteid, pool tulust tuleb imepisikeselt osalt ostjatelt, kes ostavad sinu kallimaid tooteid.

Sissetuleku jaotus ostjate lõikes on suurusjärgus selline:

Hindmadalkeskminekõrge
Tehinguid49%42%9%
Tulu9%42%49%

Sul peab olema erineva hinnaga tooteid, personaalne pühendumine kõige kallim.

Inimesed tahavad sinuga suhtlemist „proovida“, kõigepealt tarbivad su pakutavat tasuta kraami, siis osa liigub edasi ja ostab odava asja ja mõned liiguvad edasi ja ostavad ka kallimat

Mida siis on võimalik müüa?

Loo endale sobiv portfell erinevatest sissetulekuallikatest.

1) teenused

Kõige lihtsam – müü oma teenuseid. Kui sind juba teatakse ja usaldatakse, siis mõne aja pärast tunneb keegi su teenuste vastu huvi ja leiad endale esimesed kliendid.

Teed kodus (või mujal) arvutiga tööd, mida oskad ja klient maksab sulle selle eest raha. Lihtne ja selge ärimudel, mis võimaldab kasutada su olemasolevaid oskuseid ja teadmisi. Näiteks – õigusalased konsultatsioonid, raamatupidamine :), veebilehtede kujundamine, turundus jne.

Laias laastus kaks teemat –

  • kas tegeled sellega, mida sa oma „eelmises elus“ tegelesid – a la raamatupidamine, juura

või

  • õpid ära otseselt internetiäriga seotud teenused – sisu loov kirjutamine või müügi copywriting, veebikujundus, veebilehtede haldamine, veebipoe loomine või haldamine, virtuaalne assistent, jms. Kõik see, mida igal internetiäriga tegeleval inimesel vaja läheb.

Peamiseks probleemiks selle ärimudeli juures on see, et su kasvuvõimalused on piiratud su oma ajaga. Kui sa ise ei tööta, siis tulu ei teki. Muidugi saad (ja peaksidki) kasutama virtuaalseid abilisi, aga siiski piirangud jäävad.

Professionaalsete teenuste osutamise internetiäri plussid ja miinused

+ saad kasutada oma olemasolevaid oskusi ja teadmisi, veidi turundust vaid vaja juurde õppida;

+ keerulise valdkonna korral on konkurents väiksem, kuna töö nõuab põhjalikke erialaseid teadmisi;

+ alustamiseks vajalikud investeeringud on väikesed, enamus investeeringuid on juba varem kulunud oma eriala omandamiseks;

– alustamiseks vajalikud investeeringud on väikesed, seetõttu lihtsamate teenuste juures võib konkurents olla väga tihe ja hinnad madalad;

– oma teenuste kvaliteedi eest vastutad täielikult sina ise. Sõlmi korralikud lepingud oma klientidega;

– kui teenuse tarbijateks on eraisikud (küll vähetõenäoline), pead käibemaksuarvestuseks nende asukohta määrama.

Loe lisaks intervjuusid:

Mainekujundusnõustajaga

Pokkerimängijaga

Internetiturundajaga

2) infotooted

Esimesel võimalusel võiks lisada ka infotooteid, see ühelt poolt suurendab jällegi su tuntust ja teiselt poolt tekitab kena peaaegu-passiivset lisatulu.

Kirjutad esimese e-raamatu ja pakud seda oma meililistile müüa. Reklaamid seda oma tutvusringkonnale, oma sotsiaalmeedia lehtedel. Täiesti ok on see, kui esimese raamatu müügitulu ei ole väga suur. Iga raamatu avaldamisega kasvab hüppeliselt sinu kodulehe külastatavus, sinu sotsiaalmeedia järgijate arv, sinu meililisti tellijate arv. Rinse&repeat. Steve Scott, üks edukamaid Kindle-autoreid on öelnud, et viisakat tulu hakkad teenima alates 30 e-raamatust.

Veel infotoodete variante – videokursus, juhend, meilikursus …

Igale tootele tuleb teha oma „landing page“, millel võiksid olla:

  • raamatu kaanepilt;
  • soovitused ostjatelt;
  • miks osta? + sisukord;
  • kuidas osta – lihtne ja võimalusel mitu varianti;
  • Q & A;
  • garantii, raha tagasi.

Raamatuga seotud kulud: kaanekujundus, keeleline toimetamine (mitu taset, väga erineva hinnaga), küljendamine, platvormide teenustasud, aeg raamatute saatmisele.

Automaatne e-raamatu müük (Sellfy, e-junkie, Amazon jne) on elektroonne teenus ja nõuab täiendavat jälgimist, kui ostjad on ka väljaspool Eestit.

E-raamatu vajalikud lisad:

  • Disclaimer, et see on hariduslik raamat ja sina ei vastuta kuidas ostja neid teadmisi rakendab;
  • Enda ja oma teenuste tutvustus;
  • Teiste toodete tutvustus, sooduspakkumised;
  • Spetsiaalne boonuse pakkumine raamatu ostjatele – koos lingiga listitellimise lehele, eesmärgiks raamatuostja spetsiaalsesse meililisti saada.

Inimesed armastavad tasuta asju ja sooduspakkumisi.

Erinevat liiki boonused:

  • et astuks peamise meililisti liikmeks;
  • raamatumüügi esimese nädala preemia-boonus;
  • raamatumüügi edaspidise kampaania boonus;
  • raamatuostjate listiga liitumise boonus;

Boonus võib olla näiteks:

  • blogipostituste kogumik;
  • e-raamat;
  • checklist;
  • 30 soovitust;
  • viieosaline lühikursus;

Ühesõnaga – väike ja kasulik asi.

Raamatumüügi strateegiad

Raamatut õnnestub reaalselt müüa olulises mahus alguskampaania raames, edaspidi on müük pigem väike. Esimese nädalaga peaksid kindlasti oma kulud kaetud saama, edasine on boonus.

Launchi taktika on veel täiesti omaette teema. Lühidalt – paar nädalat annad oma listile ja sotsiaalmeedia jälgijatele infot ette ja tõstad nende huvi, siis nädal aega müüd ja jagad boonuseid. Sel nädalal kulub ostjatega suhtlemiseks päris palju aega.

Edaspidine müük peale esimest nädalat:

  • Külalispostitused teiste blogides koos spetsiaalse pakkumisega, peab olema haakuva teemaga blogi ja suure lugejaskonnaga;
  • Meililistile autoresponder, pakkumine uutele listitulijatele;
  • Kampaaniad – näiteks suve alguse puhul raamatule tasuta lisa: 20 nõuannet suvepuhkuse veetmiseks, kõik raamatud -30% sel nädalavahetusel, 4 raamatut 3 hinnaga. Kampaaniaid ei tohi liiga sageli teha, tüütad oma lugejaid.

3) reklaam

Kui su kodulehel on juba piisavalt külastajaid, võid müüa otse reklaami või ühineda Google reklaamiprogrammiga. Väike, aga lihtne sissetulek. Eestis pigem keeruline, eeldab ikka päris suurt lugejate arvu.

4) affiliate fee

Reklaamid internetis teise ettevõtte kaupu või teenuseid ja selle eest makstakse sulle teatud tingimustel affiliate fee’d ehk vahendustasu.

Näiteks analüüsid oma blogis erinevaid tooteid ja kasutad toodetele viidates affiliate linke. Kui keegi liigub selle lingi kaudu sinu blogist müüja kodulehele ning ostab vastava toote, märgitakse seal ostja sinu kaudu tulnuks ning sina saad vastava protsendi. Võib olla väike lisateenistus muu kõrval, võib olla ka põhiline sissetuleku allikas.

Suure osa affiliate programmidest moodustavad elektroonsed teenused ja tooted – veebiteemad, pluginad, veebimajutused, infotooted.

Affiliate fee internetiäri plussid ja miinused

+ sinu klientideks on teised ettevõtjad, sina ei vastuta lõpptarbijatele müüdud toodete ja teenuste sisu eest;

+ alustamiseks vajalikud investeeringud on väikesed;

– alustamiseks vajalikud investeeringud on väikesed, seetõttu on konkurents väga tihe;

– korraliku tulu teenimiseks peab väga tõsiselt internetiturundusega tegelema.

Loe lisaks intervjuud affiliate’ga

Soovid artiklit (PDF) oma postkasti?

5. Milline on Pilvebüroo ärimudel?

asukohavaba äri

1) Liiklus

Kirjutan artikleid, kasutan sotsiaalmeediat, lingin oma artikleid Facebooki gruppides. Praegu on lugejaid ca 8-12 tuhat kuus.

Mul on meililist, millega alustasin 2 aastat tagasi nullist, eelmise aasta lõpus oli meililistis 800 liiget, praeguseks üle 3000.

2) väärtus

Mitmesaja artikliga blogi.

3) raha teenimine

Pilvebüroo ärimudel praegu:

  • tasuta: blogipostitused, artiklid, sotsiaalmeedia postitused, esinemised;
  • odav: e-raamatud;
  • kallis: raamatupidamisteenus, nõustamine.

Plaanis on lisada ka keskmine variant – videokursused.

Lisaks võiksid olla:

  • odavas kategoorias – erinevad praktilised juhendid;
  • keskmises kategoorias – trükitud raamatud, koolitused, meilikursused;
  • kallis kategoorias – coaching.

6. Millised on kaupade müügi iseärasused?

asukohavaba äri

Turundusmeetodid muidu samad – võid kasutada authority marketingi või ainult ostetud reklaami.

a) Kaupade müük Eestist välismaale

Kood sokke, valmistad ehteid või 3d-prindid mudeleid ja müüd neid välismaale. Või ostad Eestist puitmööblit kokku ja müüd välismaale. Kaubad liiguvad Eestist üle piiri teise EL riiki või väljapoole, otse kliendile või järjest enam ka Amazoni.

Amazoni on hakanud müüki võtma ka väikeseid koguseid, võimaldades seega nišimüüjatel ja nišiostjatel kokku saada.

Amazoni kaudu müümisel on kaks võimalust – kas postitad oma kaubad ise või kasutad Amazoni FBA (fulfilled by amazon, ladustamine ja transport) teenust. Esimene variant on kallim, kulutad oma aega ja ostja peab kaupa kauem ootama. Teine variant on lihtsam ja kiirem, sina saadad kaubad Amazoni kesklattu ja nemad saadavad ise kaubad ostjatele edasi, aga see tekitab täiendavad kohustused – kuna sinu kaup istub UK laos, siis pead hakkama UK-s maksumaksjaks (käibemaksukohustus, püsiva tegevuskoha tekkimine ja sellega seotud tuludeklari esitamise kohustus).

Kaupade välismaale müümise plussid ja miinused

+ Kaupade tootmine heade lepingupartnerite korral on stabiilne ja tulus äri, saab palgata töötajaid ja äri laiendada;

– Rohkem dokumente, keerulisemad maksuriskid;

– tootevastutuse teemad, eriti tarbijatele müügi korral.

b) Kaupade vahendamine ehk dropshipping

Ostad füüsilisi kaupu hulgimüüjalt ja müüd edasi jaemüüjale või tarbijale. Hulgimüüja saadab kaubad otse ostjale, sinuni kaubad ei jõuagi. Oluline on leida usaldusväärne tarnija ja kvaliteetne kaup, millele saaks vähemalt 200% ostuhinnale juurde lisada.

Levinumad variandid: USA kaubad USA Amazoni – vähem probleeme kvaliteedi ja kaubamärkidega, samas kallim. Hiina kaubad USA Amazoni – rohkem probleeme kvaliteedi ja kaubamärkidega, võimalikud probleemid USA sales tax’iga, samas odavamad kaubad. Euroopa Amazon on maksunduslikult nii keeruline ja samas väiksema käibega ja killustatum. Kui Euroopas müüa, siis pigem oma või muud Eesti kaupa.

Dropshippingu plussid ja miinused

+ kui oled turunduses osav, on tegemist stabiilse hea äriga;

+ ei pea ise tegelema tootmise korraldamisega.

– keerulised maksuküsimused ja maksuriskid, eriti võõramates riikides ja otse lõpptarbijatele müügil;

– lõpptarbijatega seotud probleemid (tootegarantiid, ostudest taganemise õigus).

Loe lisaks intervjuud Amazoni müüjaga

7. Ülevaade raamatupidamise ja maksustamise teemadest

online raamatupidamine

Kuidas affiliate fee tulu raamatupidamislikult kajastatakse ja maksustatakse?

Alljärgnev jutt on eeldusel, et oled oma tegevuse mõistlikult juba oma ettevõttesse vormistanud.

Eraisiku tulu on hoopis teine teema.

Raamatupidamislikult on tegemist sinu ettevõtte poolt osutatava turundusteenusega teisele ettevõtjale.

Kui vaja, tuleb sul oma tegevuse kohta arve väljastada, aga tihti on kasutusel selline variant, et ostja koostab ise oma statistika alusel arve ning tasub sulle selle alusel. Sellisel juhul topeltarvet sa väljastama ei pea, saadud arve tuleb raamatupidamises kajastada müügiarvena. Korrektne maksuarvestus on igal juhul sinu kui ettevõtja kohustus ja vastutus.

Maksunduslikult on teemasid kaks – käibemaks ja ettevõtte tulumaks.

Käibemaks

Käibemaks müükidelt muutub teemaks siis, kui sinu kalendriaasta müügikäive hakkab liginema 16 000 eurole või kui tahad ise mõnel põhjusel end käibemaksukohustuslaseks vormistada.

Kui käive on väiksem, võib internetiostude tõttu ähvardada kohustus vormistada end piiratud käibemaksukohustuslaseks. Kui sinu kliendid on eraisikud või Eesti pisifirmad ja sinu käive väike, siis võib olla kasulikum selle variandiga leppimine. Kui sinu kliendid on käibemaksukohustuslasest ettevõtjad või müüd oma teenuseid väljapoole Eestit, võib olla kasulikum end tavaliseks käibemaksukohustuslaseks vormistada. Sellisel juhul käibemaksu ostudelt maksma ei pea.

Tuleme tagasi affiliate fee käibemaksustamise juurde.

Kui sinu teenust ostev ettevõtja asub:

a) Eestis – tegemist on tavalise Eesti-sisese 20% maksustatava müügiga;

b) Euroopa Liidus – tegemist on EL sisese teenuse müügiga. Kindlasti tuleb kontrollida, kas teenuse ostja on käibemaksukohustuslane, vaid sellisel juhul on käibemaksumääraks 0%. EL sisene müük tuleb ka eraldi deklareerida käibemaksudeklaratsiooni lisas VD;

c) EL-st väljas – tegemist on teenuse ekspordiga, 0%.

EL riikidesse „virtuaalset“ teenust müües toimub EL reeglite kohaselt käive (käibemaksukohustuslasest) ostja riigis, müüja rakendab 0% määra ja ostja arvestab ostult pöördkäibemaksu. Teistes EL riikides midagi deklareerima ei pea.

Kui ostja asub väljaspool EL, siis reaalselt suudab internetiäri mingil määral kontrollida ja maksustada vaid USA ning seal ettevõtete vahelist käivet ei maksustata. Lõpptarbijatele suunatud müükidelt tuleb kohati müügimaksu tasuda ja need reeglid on osariigiti erinevad. Seega väga ei muretseks. Kui mingi riigi affiliate programmide maksustamisega peaks probleeme tekkima, siis see info levib foorumites kiiresti. Ja kui sa selle teemaga tegeled, siis väga suure tõenäosusega mõningates foorumites sa ka osaled.

Tulumaks

Kuna tegemist on „virtuaalse“ teenusega, siis sinu ettevõtte tulu maksustamise õigus on Eestil ja Eesti maksustab ainult dividende.

Teistes riikides püsivat tegevuskohta ega tulumaksu maksmise kohustust ei teki.

Oma professionaalsed teenused

Raamatupidamislikult on lihtne – väljastad kliendile arve, see kajastatakse su müügituluna, teenuse osutamise kuus.

Maksunduslikult

Käibemaks

Kui su teenuse tarbijaks on teine ettevõte, siis on käibemaksuga täpselt sama skeem kui affiliate fee.

Kui sinu teenust ostev ettevõtja asub:

a) Eestis – tegemist on tavalise Eesti-sisese 20% maksustatava müügiga;

b) Euroopa Liidus – tegemist on EL sisese teenuse müügiga. Kindlasti tuleb kontrollida, kas teenuse ostja on käibemaksukohustuslane, vaid sellisel juhul on käibemaksumääraks 0%. EL sisene müük tuleb ka eraldi deklareerida käibemaksudeklaratsiooni lisas VD.

c) EL-st väljas – tegemist on teenuse ekspordiga, 0%.

EL riikidesse „virtuaalset“ teenust müües toimub EL reeglite kohaselt käive (käibemaksukohustuslasest) ostja riigis, müüja rakendab 0% määra ja ostja arvestab ostult pöördkäibemaksu. Teistes EL riikides midagi deklareerima ei pea.

Kui ostja asub väljaspool EL, siis reaalselt suudab internetiäri mingil määral kontrollida ja maksustada vaid USA ning seal ettevõtete vahelist käivet ei maksustata.

Kui sinu teenuse ostjaks on eraisik või mitte-käibemaksukohustuslasest ettevõtja, siis on lood veidi keerulisemad.

Korrektseks maksuarvestuseks pead sa suutma määrata eraisiku asukoha – Eesti, EL või väljaspool EL.

Ettevõtte asukohta on tavaliselt lihtsam määrata, ettevõtetele osutatakse püsivalt teenuseid ja nendega on enamasti sõlmitud ka lepingud. Eraisikutega pole asi alati nii lihtne.

Füüsilise isiku asukohaks loetakse tema alalist või peamist elukohta; kodakondsus või kõneldav keel ei ole oluline. Elukoha määramisel arvestatakse, millise riigi elanike registris isik on, millises riigis on ta arvel maksumaksjana, millise riigiga on ta seotud tööalaselt või isiklikult. Keeruline igal juhul.

Kui oled suutnud isiku asukoha kindlaks määrata, siis käibemaksureeglid on järgmised, kui isiku asukoht on

a) Eestis –tegemist on tavalise Eesti-sisese 20% maksustatava müügiga;

b) Euroopa Liidus – tegemist on EL sisese teenuse müügiga. Müük lõpptarbijale maksustatakse Eestis, 20% käibemaksumääraga;

c) Väljaspool EL –tegemist on teenuse ekspordiga, 0%.

Tulumaks

Täpselt sama teema kui affiliate fee korral.

Kuna tegemist on „virtuaalse“ teenusega, siis sinu ettevõtte tulu maksustamise õigus on Eestil ja Eesti maksustab ainult dividende. Teistes riikides püsivat tegevuskohta ega tulumaksu maksmise kohustust ei teki.

Kaupade müük Eestist välismaale

Kaupade tootmisel tuleb kaaluda, kas on vajalik laoarvestus. Kui mahud on pisikesed, tootmistsükkel kiire ja kinnaste kuhja toanurgas ei ole, siis ei pea sellega oma pead vaevama. Samuti ei pea laoarvestuse pärast muretsema FIE, kelle raamatupidamisarvestus on kassapõhine.

Muidu on lühidalt laoarvestuse loogika selles, et materjal kantakse ostmisel mitte kulusse, vaid käibevara grupi bilansireale Ladu-Materjal. Kui materjalist on saanud toode, siis arvestatakse materjali osa laost maha, lisatakse lisandunud kulud (nt palgakulu) ja kantakse bilansireale Ladu –Valmistoodang, nii et toote tüki hind on teada.

Kuluks kantakse alles samal perioodil kui toode müüakse. Mõte selles, et tulud ja kulud peavad olema samas perioodis, muidu oleks algul ainult kulud ja tulu võibolla alles poole aasta pärast.

Maksunduslikult

Käibemaks

1) Kui ostjaks on EL-väline isik, ükskõik kas lõpptarbija või ettevõte, siis on tegemist kauba ekspordiga, maksustatakse 0% käibemaksuga ja tehing tuleb tollis deklareerida. Kauba eksporti peab olema võimalik tollideklaratsiooniga tõendada. Ma pole ise sellega eriti kokku puutunud, aga kui selline äri plaanis, siis konsulteeri vastava ala spetsialistiga. Tolliformaalsustega tegelevad lausa spetsiaalsed firmad.

2) Kui ostjaks on EL-riigi käibemaksukohustuslasest ettevõtja, siis nimetatakse seda tehingut kauba ühendusesisene käive ning maksustatakse samuti 0% käibemaksuga. Müügiarvele peab märkima ostja käibemaksunumbri ning viite 0% käibemaksumäära arvestamise alusele. Samuti peab müüja suutma tõendada, et kaup liikus Eestist välja. Tolli EL riikide vahel ei ole, aga näiteks saateleht või akt vms.

3) Kui ostjaks on EL-riigi tarbija, siis tuleb lisada kauba hinnale käibemaks.

Reeglina tuleb lisada Eesti käibemaks ning see Eesti maksuametile ära maksta.

Erand – kui tegemist on kaugmüügiga (müüja saadab kauba Eestist ostjale, nt postiga) ja müüdavad kogused ühte EL riiki on suhteliselt suured, siis võib tekkida kohustus selles riigis end käibemaksukohustuslaseks registreerida ja käibemaks sellele riigile maksta. Piirmäärade kohta on siin üks tabel (vt keskmist veergu, summa kumuleeruvalt alates kalendriaasta algusest).

Kui selline äri on teemaks, siis tuleb suhelda vastava riigi maksuametiga ja täpselt uurida, mida tegema peab. Sihtriigi käibemaksuarvestus ja deklaratsioonide koostamine on mõistlik selle riigi raamatupidamisbüroolt tellida.

Oluline märkus – eelnev jutt kehtib eeldusel, et saadad kauba Eestist kliendile, vahepealset valdajat ei ole (v.a transpordifirma). Kui paigutad kauba teise EL riigi kaubalattu hoiule ja siis müüd kliendile, muutub kauba valdaja välisriigi sees ja siis on reeglina tegemist teises riigis toimunud käibega, mis toob kaasa kohese kohustuse käibemaksukohustuslaseks registreerida. Mitte-EL riikides on igas omad reeglid, kontrolli üle.

Tulumaks

Kui sa ise viibid endiselt Eestis, siis püsiv tegevuskoht teises riigis koos kohustusega teises riigis tulumaksu maksta saab tekkida vaid siis, kui sul on teises riigis müügiesindaja, kel on õigus sinu nimel lepinguid sõlmida või isegi lepingutingimusi läbi rääkida. Väikefirmal enamasti pole teemaks, aga igaks juhuks mainin seda riski.

Tootevastutus

Kauba tootjana vastutad sa kauba kvaliteedi eest ja pead vajadusel ebakvaliteetse kauba välja vahetama. Loe garantiitingimustest näiteks siit.

Internetiostudest on tarbijal 14 päeva jooksul õigus taganeda.

Kaupade vahendamine ehk dropshipping

Raamatupidamislikult – laoarvestuse vajalikkus sõltub sellest, millal vahetub kaupade omandiõigus. Kui jaemüüja ostab kohe sinu kaubad välja, siis ongi tehing kohe tehtud. Kui kaubad jäävad jaemüüja juurde müüki, kuni lõpptarbijale müügini, on kaubad senikaua sul laos. Laoarvestuse põhiloogikast rääkisime eelmises peatükis

Maksunduslikult

Kõigi eelnevate variantidega võrreldes kõige riskantsem ja keerulisem äri.

Käibemaks

Siin on kaks eraldi tehingut: hulgimüüja müüb sulle kauba ning sina müüd kauba ostjale.

Kaup liigub otse hulgimüüjalt ostjale. Esimese tehingu käibemaksustamine on hulgimüüja vastutus, sina pead õigesti maksustama teise tehingu.

Käibemaksuga maksustamine sõltub osapooltest ja käibe toimumise kohast. Erinevad kombinatsioonid.

1) Kõik kolm osapoolt asuvad Eestis – kauba käive toimub Eestis, nii ostu- kui müügitehing on maksustatud Eesti käibemaksuga;

2) Kõik kolm osapoolt asuvad erinevates EL riikides ja kõik on käibemaksukohustuslased –seda erandjuhtumit nimetatakse kolmnurktehinguks ning keskmise, kauba vahendaja, jaoks on tegemist käibemaksu mõistes „mitte-käibega“, millelt käibemaksu ei maksta ega käivet ei deklareerita. Ainult VD-aruandes tuleb tehing ära märkida;

3) Hulgimüüja asub teises EL-riigis (ja p.2 erand ei kehti, st ostjateks on EL eraisikud või asuvad hulgimüüja ja ostja samas riigis, või on ostjad väljaspool EL-i) – tehingu maksustamine toimub selles teises EL riigis. Otsi endale sellest riigist sobiv raamatupidamisteenuse pakkuja, ilmselt pead end seal käibemaksukohustuslaseks vormistama, hakkama deklaratsioone koostama ja käibemaksu maksma;

4) Hulgimüüja asub väljaspool EL-i – kõige keerulisem. Riike on palju ja reeglid igas erinevad.

a) Ostjaks on jaemüüja – uuri hulgimüüja riigi reegleid. Võimalik, et ettevõtete vahelist käivet ei maksustata (nt USA-s) ja kui kaup riigist ei välju, siis võimalik, et sa ei peagi midagi maksma.Suhtle selleteemalistes foorumites ja uuri teiste kogemusi vastava maaga;

b) Ostjaks on tarbijad – suure tõenäosusega tuleb sul selles riigis hakata müügimaksu maksma, uuri kohalikke reegleid ja otsi omale kohalik raamatupidaja.

Tulumaks

Kui sa ise viibid endiselt Eestis, siis püsiv tegevuskoht teises riigis koos kohustusega teises riigis tulumaksu maksta saab tekkida vaid siis, kui sul on teises riigis oma müügiesindaja, kel on õigus sinu nimel lepinguid sõlmida või isegi lepingutingimusi läbi rääkida. Väikefirmal enamasti pole teemaks, aga igaks juhuks mainin seda riski. Sõltumatu esindaja (nt jaemüüja) kasutamine ega kauba ladustamine püsivat tegevuskohta ei tekita. Kindlasti tasuks üle kontrollida ka see, kas Eestil on olemas teise riigiga topeltmaksustamise vältimise leping. Kehtivate lepingute loetelu vaata näiteks siit.

Kui lepingut ei ole (nt Venemaaga), kehtivad vastava riigi siseriiklikud maksuseadused.

Tootevastutus

Kui müüd tarbijatele, pead vajadusel tegelema garantiidega ja teadma, et internetiostudest on tarbijal 14 päeva jooksul õigus taganeda.

Elektroonsete toodete müük

Elektroonsed teenused on üks huvitav teenuste alaliik, mille maksustamisel on omad eripärad. Elektroonseks teenuseks loetakse ka esmapilgul ebaloogilisi asju, nagu näiteks e-raamat, allalaetav arvutiprogramm või mobiiliäpp.

Kuna internetikaubanduse korral füüsiline asukoht teises riigis puudub, siis tulumaksu keegi sinult küsima ei hakka, teemaks on kuidas teenuseid maksustada käibemaksuga.

Käibemaksukohustuslasest Eesti ettevõtja müüb elektroonseid teenuseid, maksustatakse neid järgmiselt.

Käibemaks

1) Teisele EL käibemaksukohustuslasele 0%
2) EL eraisikule ** asukohariigi käibemaks
3) EL mittekäibemaksukohustuslasele firmale* asukohariigi käibemaks
4) Välismaa (mitte-EL) ettevõtjale 0%
5) Välismaa (mitte-EL) eraisikule ** 0%

* Tegelikult peab teisest EL riigist „pehme“ teenuse ostja (kes ei ole käibemaksukohuslane) alati end kohe vormistama piiratud käibemaksukohuslaseks, siis saab ta omale VAT numbri ja talle saab edaspidi müüa 0%-ga. Kui teine juriidiline isik sulle oma VAT numbrit andnud ei ole, siis peaks esialgu ikkagi käibemaksu juurde panema.

** Kuidas sa netimüügi korral vahet teed, kas ostja on välismaalt või euroliidust?

Kui võimalus on kasutada välismaa eraisikutele müügil 0% määra, oleks ebamõistlik seda mitte kasutada – sest sinu teenus/elektrooniline kaup on välismaa eraisikust ostja jaoks ju tüki kallim, kui sa arvele käibemaksu juurde arvestad.

Direktiiv ja määrus ütlevad, et tuleks uurida, millise riigi on inimene endale asukohariigiks deklareerinud, ehk siis kus on ta elanikeregistris või maksuameti registris, millise riigiga on tal tööalased ja isiklikud suhted. Konsultatsioonilepingu vms pikemaajalise projekti korral on tõesti võimalik täpsemalt uurida, aga tavalise netimüügi korral tuleb läbi ajada IP-aadressiga.

Ekspordi korral on veel see teema, et 0% tähendab seda, et „käive ei toimu Eestis“ – ehk „käive toimub Teises Riigis“, seega sellel Teisel Riigil võib olla õigus nõuda sinult, et sa seal riigis hakkaksid makse maksma. Praktikas sellest kuulnud ei ole, enamusel riikidel puudub võimekus internetikaubandust maksustada. USA teeb praegu esimesi samme selles vallas, kellele on teema oluline, võib Wikipediast selleteemalist artiklit lugeda.

Sama kehtib ka teistpidi – näiteks kui Rootsi eraisik kasutab Jaapani online andmebaasi ja maksab selle eest, siis vähemalt teoreetiliselt peaks Jaapani ettevõte arvestama sellelt ostult Rootsi käibemaksu ja selle Rootsile ära maksma. Lihtsustusena on lubatud sel Jaapani ettevõttel registreerida end käibemaksukohuslaseks ühes EL riigis ning seal kõigi EL müükide käibemaks ära deklareerida.

Seega – kui sa müüd elektroonseid teenuseid, pead sa suutma oma kliente liigitada:

1) millisest riigist on ostja? reaalne võimalus vaid IP aadressi järgi, enda poolt antud määramisest ei piisa (selle järgi on enamus ostjaid valikus toodud esimesest riigist). Kui IP järgi on EL-st, siis pead määrama täpse riigi ja rakendama selle riigi käibemaksu

2) kui on EL-st, siis pead pakkuma võimalust sisestada käibemaksunumber ja juriidilise isiku nimi (pead suutma ka kontrollida käibemaksunumbri kehtivust), siis saad (ja pead) rakendama 0% käibemaksumäära.

Kui su kliendid asuvad väljaspool EL-i, pead teadma nende asukohamaa reegleid. Üks agressiivsemaid e-kaubanduse maksustajaid on kahtlemata USA – Marketplace Fairness Act, mis eeldatavalt lähiajal rakendub, kohustab edaspidi kõiki internetipoode USA lõpptarbijatele müügimaksu rakendama. Õnneks on olemas ka väikepoodnike erand, kohustus tekib siis kui USA käive ületab miljon dollarit. Ei ole kuulnud, et teised riigid oleks suutnud edukalt internetikaubandust maksustada. Kui keegi teab, võib kommentaarides infot lisada.

Tellin artikli PDF formaadis oma e-posti
- | 2017-10-16T10:41:29+00:00 10. detsember 2015|ettevõtlus|12 kommentaari

12 kommentaari

  1. Karl Kangur 11. detsember 2015 at 08:30 - Reply

    Vinge artikkel!

    Paar kiiret kommentaari:

    1) Asukohavabaäri tundub kui unistuste elustiil ja tihti peale ka on. Samas enamike selliste äride ülesseseadmine ei ole nii lihtne kui tundub. Samal ajal kui näed Instagrammist pilte kuidas raha tiksub ja istutakse palmiall, järgmisel võib olla 18h töömaraton ja pidev peavalu ning unetus.

    2) Veebilehe monetiseerimine on midagi, mida tuleks algusest peale veebilehte sisse ehitada. Alati mõeldakse, et oleks vaid rohkem külastajaid, siis raha tiksuks.

    Enda blogi saab üle 120,000 väga sihitud külastaja kuus kuid kuna monetiseerimine polnud algselt korrektselt paika pandud, ei ole keegi selle tulemustega hetkel rahul. Muidugi seda on nüüd kergem korrigeerida kui täiesti nullist alustada, aga siiski. Raha teenimine, turundus – see kõik peab olema veebilehte sisse ehitatud juba algusest peale.

  2. Krista 11. detsember 2015 at 09:11 - Reply

    Karl, kas sa oskad veel variante pakkuda peale nimetatute?
    Oma teenuste müük, infotooted, reklaam, affiliate fee?

  3. Sander Ots 14. detsember 2015 at 16:00 - Reply

    Väga ülevaatlik ja sisukas postitus! Teen ise ka esimesi samme asukohavaba äriga alustamiseks ja sain mitmeid huvitavaid mõtteid.

    Alustajatele säästumeestele ja -naistele soovitaks Zone veebimajutuse asemel ehk planet.ee-d, mis kuulub samuti Zone-ile, kuid on rohkem eraisikule suunatud ja seetõttu odavam (0,58€ kuu). Sellel saab samuti oma domeeni kasutada ja peaks algajale piisama.

  4. Mart 31. detsember 2016 at 11:00 - Reply

    Tere.
    Kas oskate öelda, kuidas kajastada raamatupidamises Amazonilt saadud tulusid, kui müün oma raamatut Amazoni veebilehel ja väljamaksed raamatumüügi eest tulevad Amazonist OÜ arvele?

  5. Krista 1. jaanuar 2017 at 21:44 - Reply

    Tere

    Amazon peaks saatma väljamakse kohta aruande.
    Aruande alusel tuleks jagada laekunud summa kolmeks: müügitulu, antud allahindlused ja Amazoni teenustasud.
    Ja selle alusel vastavalt ka raamatupidamises kajastada 🙂

  6. Kaupo 16. juuni 2017 at 09:04 - Reply

    Tervist!

    Ma olen alustanud dropshippingu äri ja olen saanud juba ka müüke. Mul on enda netipood, kuhu ma olen pannud tooted Aliekspressist ja sihin ainult USA turgu. Kui keegi ostab minu netipoest, siis mina ostan toote omakorda Aliekspressist ja saadan otse Aliekspressi müüjalt USA kliendile. Kas ma saan õigesti aru, et ma peaks hakkama uurima, kuidas USA maksustab USA-sse müümist ja see võib veel omakorda olla erinevates osariikides erinev?

  7. Krista 16. juuni 2017 at 09:27 - Reply

    Tere!
    USAs on teemaks sales tax ja sa pead seda maksma kui sul on olemas osariigis “physical presence” – ladu, kontor .. Kui müüd ainult online, siis ei pea maksma 🙂

    • Kaupo 17. juuni 2017 at 13:53 - Reply

      Väga super. Esimese tehingu käibemaksustamine on hulgimüüja vastutus ja kui mina müün ainult online, siis mul sale tax-i ei ole. Seega kas ma saan õigesti aru, et minu makukohustused algavad alles siis kui minu käive ulatub käibemaksu kohuslase piirimäärani? 🙂

  8. Krista 17. juuni 2017 at 15:18 - Reply

    Käibemaksukohustuslaseks tuleks sul ikka registreerida, sest tõenäoliselt ostad sa erinevaid “virtuaalseid teenuseid” ..

    • Kaupo 17. juuni 2017 at 15:42 - Reply

      Ma ostan füüsilisi tooteid. Käekellasid, kui täpne olla. Kas need lähevad siis ka “Virtuaalsete teenuste” alla?

  9. Kaupo 20. juuni 2017 at 13:14 - Reply

    Jõudsin “Ettevõtja ABC [4] – Kas peale maksude maksmist endale ka raha jääb?” artiklini ja selle läbi lugedes sain nüüd aru, mida mõtled “Virtuaalsete teenuste” all. Ja sul on õigus. Ajasin ise enne segamini. Sisuliselt kogu minu ettevõtlus käib virtuaalsete teenuste abiga. Seega tuleb siis ennast käibemaksu kohuslaseks registreerida.

  10. Krista Teearu 20. juuni 2017 at 22:22 - Reply

    Jep..

Kommenteeri

fifteen + fifteen =

Ostukorv

Arhiiv