Ettevõtte asutamine - arenguetapid

Algajal ettevõtjal ja suure kontserni omanikul on kahtlemata erinev finantsteadmiste ja oskuste tase ning kindlasti ka erinev infovajadus. Vaatame üle, millised otsused ja muutused on vaja ettevõtjal erinevatel arenguetappidel finantsvaldkonnas teha.

Unistaja

Alles mõtleb ettevõtlusega alustamisest. Loeb raamatuid ja blogisid, võtab kursuseid, uurib tuttavate kogemusi. Idee on juba olemas, võibolla ka äripartner. Tegeleb oma idee testimisega.

Käive: null

Finantsteemad

Sel etapil on olulised peamiselt müügi ja maksudega seonduvad, et oma äriplaan õigesti paika saaks.

Kui äritegevus on siseriiklik – tuleb kontrollida, kas see tegevus on seotud mingite erinõuetega. Näiteks võib sul olla fantastiline idee luua maailma kõige innovaatilisem pank, aga siis pead arvestama, et on vaja omakapitaliks miljoneid eurosid ja palju advokaatide abi paberimajanduse korda ajamiseks.

Kui äritegevus on rahvusvaheline – tuleks konsulteerida eksperdiga, millised kohustused mingis riigis saavad olema, et ei tekiks halbu üllatusi hiljem. Kui äriplaan näeb ette muudes riikides töötajate palkamist või lao kasutamist toodetele, siis suure tõenäosusega võib tekkida seal maksukohustus – vastavalt peab arvestama, et on vaja kiiresti kohapealset raamatupidajat. Reeglina oleks mõistlik sellisel juhul igas riigis eraldi ettevõte rajada. Jällegi, kallim variant, peab kuludega arvestama.

Ma olen ise näinud, kuidas särava ideega start-up peab tegevuse lõpetama, kuna tema äriplaan ei arvestanud käibemaksu reeglitega ja kulud osutusid kordades suuremaks kui esialgu arvestati.

Olen näinud, kuidas üks UK Amazoni-müüja avastab oma üllatuseks, et ta oleks ammu pidanud end UK-s käibemaksukohustuslaseks registreerima ja ei saa nüüd öösel hästi magada, kuna kardab UK maksuametit.

Ettevõtte asutaja

Ettevõte on asutatud ja esimesed sammud tehtud. Kõik on nii uus ja keeruline! Hästi emotsionaalne periood. Ettevõtja püüab siin kõike ise teha. Esimesed saavutused innustavad ja annavad energiat juurde.

Kõige olulisem on saada oma toode/teenus müügikõlbulikuks ja leida esimesed reaalsed kliendid, keskendu sellele.

Käive: 0-10t eurot.

Finantsteemad

Siin on lihtsad põhireeglid, kui su tegevus on ainult Eesti piires:

  • Hoia algdokumendid alles (dokument iga ostu või müügi kohta)
  • Hoia rangelt oma ja ettevõte raha lahus, ettevõttest tee ainult vajalikud kulutused
  • Ära tee endale ega teistele eraisikutele väljamakseid
  • Aastaaruande tähtaeg on 30.06 (aga ära päris viimasele sekundile jää raamatupidaja otsimisega).
  • Käibemaksukohustuslaseks registreerimise piiriks on müügikäive kalendriaastas 40 000 eurot.
  • Raamatupidaja abi on vaja hiljemalt:
    • aastaaruande koostamiseks
    • alates käibemaksupiiri ületamisest või
    • kui segadus hakkab häirima

Kui tegevus on rahvusvaheline – on kindlasti vaja raamatupidajat, kes kõik asjad algusest peale paika sätib. Maksimaalselt võid ehk kuu-paar venitada alguses. Kui on vaja mitmes riigis makse maksta, siis peab olema igas riigis oma raamatupidaja või veel parem, igas riigis eraldi ettevõte.

Edeneja

Klientide nimekiri hakkab kasvama. Esimesed süsteemid on paigas, mis hakkavad raha sisse tooma. Mõned olulised küsimused on veel lahendamata ja investeeringud tegemata. Kulud on suuremad kui tulud ja vahel tekivad mõtted, et „on see tõesti seda väärt?“ On vaja hakata ostma sisse teenuseid – raamatupidamine, veebihaldus, turundus, assistent. Tuleb õppida delegeerima, kontrollima. Väga palju on tööd ja ülekoormust, samal ajal aga ka tohutu vaimustus ja rõõm esimestest saavutustest. Tunned end jõulise ja tegijana, kuna liigud järjest kaugemale oma vanast mugavustsoonist. Oluline fookus on turundus- ja müügiprotsesside paika saamisel.

Strateegia on ellujäämine. Omanik = ettevõte, teed kõike ise.

Käive 10-100t eurot. Üle selle üksinda hästi ei jõua.

2/3 Eesti ettevõtjate käive jääb alla 100 000 euro.

Finantsteemad

Nüüd on viimane aeg ära õppida raamatupidamise ja maksude põhitõed, sh erinevate lepingute liigid. Vaja on juba kindlasti raamatupidaja teenust, kes oskab nõustada ka maksuteemadel ja hoolitseb aruandluse eest. Aga see on siiski veel päris lihtne ja tavaline raamatupidamine, mingit spetsiaalset aruandlust ega kuluarvestust siin vast veel vaja ei ole, piisab kohustusliku poole eest hoolitsemisest. Tõenäoliselt kasutad ka mingit väga elementaarset rahavoogude planeerimise tabelit.

Kui jõuad oma võimete laeni, mõistad lõpuks, et sa ei ole veel ettevõtja – sa lõid omale töökoha. Valiku koht, kas jääd siia pidama (väga paljud jäävadki) või otsustad, et tahad enamat ja hakkad „päris“ ettevõtluse poole pürgima.

Vaata e-poest mu raamatuid ja e-kursuseid.
Soovitaksin eeskätt

  1. Raamatupidamise e-raamatut
  2. Käibemaksu põhitõdede kogumikku
  3. Maksuvabade kulude ülevaadet

Kui sinu tegevus on keskmisest keerulisem või seotud rahvusvahelise toimetamisega, oled oodatud ka minu raamatupidamiskliendiks. Võta palun ühendust 🙂

Ettevõtja

Kui otsustad, et liigud edasi päris ettevõtjaks saamise suunas, siis tuleb sul hakata töötajaid palkama – täiesti uus maailm. Õigete töötajate leidmine ja hoidmine, igapäevase elu juhtimine, kõik vajab õppimist.

Siin on sul juba ohjad enda käes ja oskad oma ettevõtet edasi arendada. Kasvad edasi vastavalt oma eesmärkidele – kas tahad jääda väikeseks elustiiliettevõtteks, keskmiseks tubliks Eesti ettevõtteks või kasvada rahvusvaheliseks kontserniks. Või hoopiski kasvatada ettevõtet kiiresti investorite rahaga ja leida ettevõttele ostja, nagu on enamuse startup ettevõtjate unistus. Kõik variandid on OK, see on sinu ettevõte ja sinu otsus.

Kõik juba edeneb, aga tööd on veel teha küll ja küll.

Käive: 100t-1m, võibolla veidi enamgi. Siia etappi jõuab vaid kolmandik ettevõtjatest.

Finantsteemad

Oskad juba natuke oma müüke prognoosida ja kulusid kontrollida. Tegeled aktiivselt investeeringute tegemise ja protsesside loomisega.

Nüüd on viimane aeg õppida oma numbritest aru saama, kasutama lihtsat finantsaruandlust ja prognoose, tegema otsuseid oma numbrite alusel. Samas on su ettevõtte struktuur veel lihtne ja saad aru, mis ettevõttes toimub. Rahadega võib olla kitsas, kui kasv on kiire olnud – käibekapital vajab investeeringuid ja põhivara on ka vaja teinekord soetada. Siin võtad tõenäoliselt ka pangalaenu ja otsid investoreid. Ka pank ja investorid tahavad saada korrektset aruandlust, sh võrdlust eelarvega, et olla kindel su tegevuse edenemises vastavalt plaanidele.

KPI-sid (Key Performance Indicator, loe lähemalt) kasutatakse ka siin, kui eesmärgiks on väga kiire kasv, aga neid on veel vähe ja tegemist on lihtsate ja selgete, pigem mittefinants-näitajatega.

Kui su senine raamatupidaja ei oska sind aidata, siis on aeg edasi liikuda.

See on kriitiline etapp, kas saad hakkama laienemisega. Nõudmised on siin palju kõrgemad.

Soovitan sul kindlasti lugeda ka mu e-raamatut finantsjuhtimisest.

Kasuta soodsat võimalust! E-raamat -50% hinnaga perioodil 21.11.2024 – 27.11.2024. Kasuta kupongi: finants50

Ettevõtja on igati oodatud mu raamatupidamiskliendiks. Ka siis kui sinu tegevus ei ole keeruline, aga sa tahad kiiresti kasvada ja selleks on sul on juba vaja rohkem finantsnõustamist.
Võta palun ühendust, saame kokku või arutame virtuaalselt, mida sul täpselt vaja on.

Tegija

Ettevõte kasvab mühinal. Siin sa oled ise veel ettevõtte juht, aga kõik muud rollid oled suutnud välja delegeerida. Süsteemide loomise aeg.

Käive on üle miljoni euro. Siia jõuavad vaid 8% Eesti ettevõtetest, sh üle 5 miljoni eurose käibega ettevõtteid on vaid 2%.

Finantsteemad

Siin tuleb sul ära õppida ettevõtte juhtimine numbrite abil – põhjalikumad juhtimisaruanded, eelarvestamised ja prognoosimised. Võiks olemas olla juba KPI-de struktuur, võibolla lausa juba KPI-de puu.

Üle miljonieurose käibega ettevõte võib hakata vaikselt mõtlema sellele, et palgata endale oma raamatupidaja, mingist momendist alates on see mõistlikum kui teenust osta. Hea kombinatsioon siinkohal on igapäevast lihtsat tööd tegev raamatupidaja ja sisseostetud finantsjuhi/kontrolleri teenus.

Püüa arvestada nii, et finantsvaldkonna kulud ei oleks üle 2% käibest, 1% on väga hea tulemus, aga see on pigem suurte kontsernide pärusmaa.

Umbkaudne oma töötajate palkamise järjekord:

  • oma osalise ajaga/täisajaga raamatupidaja + sisseostetud teenus (käive: 1m+)
  • + pearaamatupidaja, kes ühtlasi täidab ka kontrolleri ja finantsjuhi tööülesandeid (käive: 5m+), siin loobud ilmselt lõpuks teenuse sisseostmisest
  • + raamatupidajaid juurde vastavalt vajadusele
  • + finantsjuht – kui olemasolev pearaamatupidaja ei suuda enam kahte rolli vedada, reeglina palgatakse finantsjuht juurde (kuigi vahel asub ka pearaamatupidaja finantsjuhi rolli) (käive: min 10m)
  • + kontroller – kui on tekkinud vajadus põhjalikuma aruandluse järele, tihti asub sellesse rolli keegi olemasolevatest töötajatest.

| muudetud 19.11 2024 |