Ostukorv

Arhiiv

Ettevõtja 25 viga oma raamatupidamise korraldamisel

Avaleht/raamatupidamine/Ettevõtja 25 viga oma raamatupidamise korraldamisel

Levinumad vead, mida ettevõtjad oma raamatupidamises teevad. Suvalises järjekorras.

  1. Valid kõige odavama raamatupidaja. Paraku kehtib ka siin põhimõte – saad seda, mille eest maksad. Odavaima hinna eest võistlevad tavaliselt need raamatupidajad, kes on väga algajad või kes mingil muul põhjusel ei suuda piisavalt kliente leida.
  2. Ei kontrolli, kas raamatupidajal on sinu valdkonnas kogemust. Enamus tugevaid raamatupidajaid keskenduvad mingitele tegevusvaldkondadele, millega nad on põhjalikult kursis.
  3. Valid liiga suure või liiga väikese raamatupidamisfirma. Suurtes raamatupidamisfirmades tegelevad sinu dokumentidega väga algajad odavad assistendid, üksikul raamatupidajal jällegi puudub täiesti asendusvõimalus, kui ta on haige või puhkusel.
  4. Püüad ise raamatupidamist korras hoida, ilma piisavate teadmisteta. Ma toetan igati inimesi, kes tahavad ise oma raamatupidamisest aru saada ja lihtsamaid asju ise teha, aga tuleks aru saada oma teadmiste ja oskuste tasemest ning mitte end üle hinnata.
  5. Lased oma raamatupidamist teha sugulasel või naabril, kes on entusiastlik, kuid puudulike teadmistega. Markantseimaks näiteks on lugu kuidas täiesti viisaka väikese jaepoe raamatupidamist tegi naabrinaisest lüpsja. Ma usun, et ta oma põhitööd tegi korralikult, aga raamatupidamine oli totaalselt segamini, mitte ükski number ei klappinud mitte millegagi.
  6. Ei hoia oma raamatupidajaga häid suhteid, püüad saada võimalikult palju võimalikult väikese raha eest. See taktika töötab vaid ajutiselt, iga mõistlik raamatupidaja jälgib oma ajakulu ja saadud tasu suhet ja regulaarselt tõstab hinda või „vallandab“ oma kahjumlikke kliente.
  7. Väldid raamatupidamisega tegelemist ja raamatupidaja palkamist kuni viimase võimaluseni. Või veel kauem – ja siis saad kustutamishoiatuse aastaaruande esitamata jätmise eest või korraliku maksutrahvi maksmata maksude eest.
  8. Ei saa aru raamatupidaja hinnastamispoliitikast, mille eest ja kui palju täpselt sa maksad. Räägi see teema kindlasti läbi, et hiljem arusaamatusi ei tekiks.
  9. Ei tunne peamisi raamatupidamise ja finantsidega seotud termineid, see tekitab suhtluses raamatupidajaga ohtralt arusaamatusi ja möödarääkimist.
  10. Ei kasuta võimalust küsida raamatupidajalt konsultatsiooni. Kui sinu kuutasu ka ei sisalda konsultatsiooniaega, siis konkreetsetele meili teel esitatud küsimustele ikka vastatakse. Ja vahetevahel oleks igati kasulik leppida oma raamatupidajaga kohtumine kokku ning olulisi teemasid arutada, isegi kui ta selle eest sulle eraldi arve esitab.
  11. Ei hoia oma algdokumente alles, süstematiseeritult. Üldiselt on okei 2-3 kuud raamatupidaja palkamisega viivitada, kui tegevus on algul väga väikesemahuline, aga palun, hoia oma dokumendid alles ja hoia need kuude kaupa salvestatuna kuskil pilves. Pikema perioodi raamatupidamise tagantjärele korrastamine on reeglina kallis töö, tunnitasu alusel ja mida rohkem segamini asjad on, seda kallimaks see sulle läheb.
  12. Ei tea, milliseid on nõuded algdokumentidele. Lihtsam on kohe õiged dokumendid kokku korjata, aasta hiljem ei pruugi see enam isegi võimalk olla.
  13. Ei tea, millistelt kuludelt peab makse maksma. Pead maksud maksma tagantjärele ja koos viivistega. Lisaks pead maksma tasu raamatupidajale deklaratsioonide tagantjärgi tegemise eest ja samuti kasvab risk maksuameti kontrolliks.
  14. Ei tea, milliseid kulusid saab ettevõte maksuvabalt kanda. See ei too endaga kaasa küll otseselt trahve ega lisatasusid, aga sa jätad kasutamata võimaluse raha kokkuhoiuks. Ettevõtte raha on märksa odavam kui isiklik, maksudejärgne raha.
  15. Ei ole kursis töötasu erinevate liikide ja maksude erinevusega. Vastavalt kas maksad makse liiga palju või jäävad osad maksud maksmata, millega kaasnevad jällegi ootamatu väljaminek maksude näol, lisaks maksuviivised ja deklaratsioonide parandamise kulu.
  16. Kuigi su raamatupidaja kasutab online tarkvara, ei ole sul ligipääsu oma andmetele ja sa ei saa operatiivselt oma numbreid vaadata. Või oled hoopiski valinud raamatupidaja, kes kasutab vanamoodsat programmi, mis on installeeritud vaid raamatupidaja arvutisse. Igal juhul on kasulik oma numbritel ise silma peal hoida.
  17. Ei hoia ettevõtte ja oma rahakotti rangelt eraldi. Selle tulemusena ei saa sa aru, kui palju sa kasumit teenid ja tekitad endale olulise maksuriski. Niisama ei tohi ettevõttest raha välja võtta.
  18. Kannad kõik suured kulutused jooksva aasta kuludesse. Põhivara piiri otsustamine annab päris head võimalused oma kasumit juhtida, Eestis on need reeglid nii liberaalsed.
  19. Ei edasta oma dokumente raamatupidajale õigeaegselt. Selle tulemusena ei ole su numbrid õigeaegselt valmis, deklaratsioonid on vigased ja raamatupidajale põhjustad sa sellega lisatööd. Tüütu on korduvalt ja korduvalt kliendile meelde tuletada, et ole hea, otsi eelmise kuu dokumente. Vastavalt on sinule kuluv aeg suurem ja raamatupidaja tahab sinult rohkem raha saada.
  20. Väljastad oma klientidele vigaseid müügiarveid – ja põhjustad neile maksuriski, kuna nende ostuarve on vastavalt ebakorrektne.
  21. Ei saa aru, mis vahe on rahal ja kasumil ja vaevled pidevalt rahapuuduse käes. Ettevõtte efektiivseks juhtimiseks on see hädavajalik teadmine.
  22. Ei registreeri end õigel ajal käibemaksukohustuslaseks. Teed seda kas liiga vara, mis põhjustab täiendavat raamatupidamiskulu või liiga hilja, mis põhjustab probleeme maksuametiga või kaotatud raha tagasisaamata ostukäibemaksu tõttu.
  23. Ei jälgi oma arvete õigeaegset laekumist. Seetõttu venitavad ostjad sulle maksmisega ja sul võib tekkida rahakitsikust. Või jätavad hoopiski maksmata.
  24. Ei tea, kuidas raamatupidajat vahetada ja tunned end lõksus olevat ebasobiva äripartneri juures.
  25. Ei tea peamisi raamatupidamise ja maksudega seotud tähtaegu ning saad seetõttu trahve ja ähvarduskirju.

Kui tahad end kindlamini tunda ja olulisi vigu vältida, vaata Pilvebüroo e-poodi , vaata Pilvebüroo e-poodi (https://pilvebyroo.ee/pood/)  ja osta endale mõned raamatud 🙂

1) Raamatupidamine lihtsalt ja selgelt – raamatupidamise baasloogika tutvustus, kirjutatud hästi inimsõbralikult. Raamat peaks tublisti vähendama hirmu raamatupidamise kui eriti segase ja keerulise valdkonna ees.

Raamatus on kirjeldatud algaja ettevõtja esimest tegutsemisaastat. Tutvustatakse põhimõisteid, näidatakse kuidas kajastada peamisi tehinguid – sealhulgas töötasu arvestust, põhivara arvestust, dividendide arvestust. Koostame lähetuskulude aruanne ja majanduskulude aruande. Uurime, kuidas koostada müügiarvet ja millised nõuded on algdokumentidele. Tutvustame peamisi finantsaruandeid ja vaatame, kuidas näeb välja aastaaruanne.

2) Raamatupidamiskannete kogumik – sobiv täiendus raamatupidamise raamatule, näidistehingute reaalsed raamatupidamiskanded, sh investeeringute kajastamise kanded!

3)  Raamatupidamise sisseseadmine – kuidas siis alustada? Hulk väärtuslikke checkliste ja näidiseid, samuti väga hea lisa raamatupidamise raamatu juurde.

4) Õige hind toob rohkem raha – lihtsas keeles selgitus, kuidas oma tootele või teenusele hinda määrata.  See oli minu esimene raamat ja sai kirjutatud seetõttu, et ma olin ise oma teenustele hinna määramisega väga hädas 🙂 Järeldasin sellest, et ju siis teistelgi on sama mure.

5) Maksuvabad kulud ettevõttes – kuidas maksusoodustused edukalt ära kasutada, korrektselt vormistades ja ilma seadusi rikkumata. Raamat selgitab, millised kaubad ja teenused võib ettevõte oma kuludeks kanda, kuidas kajastada kodukontori kulusid, millised on ettevõtte autoga seotud reeglid, kuidas maksta autokompensatsiooni, kuidas maksustatakse lõunasööke ja kingitusi, samuti räägime lähetuskuludest ja töötervishoiukuludest.

6) Maksukohustused ja maksuvõimalused – põhjalik ülevaade maksudeklaratsioonidest ja maksude säästmise võimalustest, sobiv lisa eelmisele raamatule.

7) Finantsjuhtimine lihtsalt ja selgelt – kuidas ettevõte oma rahadega õigesti majandama peaks, milliste riskidega peaks arvestama ja kuidas raha leida ettevõtte arenguks. Räägime raha ja kasumi erinevusest, klientide maksetingimustest, eelarve koostamisest, finantsanalüüsist, laenude ja finantseerimise leidmisest ning lõpuks ka ettevõtte müügist ja võimalikust hinnast.

8) Krediidiriski juhtimine –kuidas tagada oma arvete laekumine ja kuidas toimetada, kui siiski probleeme tekib.

PS: Kui sa hetkel ei saa raha kulutada, siis telli endale vähemalt tasuta Ettevõtja ABC kursus (https://pilvebyroo.ee/minikursus/), ka selle materjali läbitöötamine aitab sul oluliselt end finantsteemadel kindlamini tunda.

Ettevõtja ABC. Ellujäämise kursus alustavale ettevõtjale
Telli TASUTA 5-osaline kursus
- | 2017-04-18T09:11:39+00:00 8. veebruar 2017|raamatupidamine|kommentaarid puuduvad

Kommenteeri

ten + four =