Majandusaasta aruanne

//Majandusaasta aruanne

Väikese lihtsa ettevõtte raamatupidamine ja ka majandusaasta aruanne ei ole mingi tuumafüüsika, väikese pusimisega peaks enamus ettevõtjaid aastaaruande esitamisega ise hakkama saama. Omaette küsimus muidugi kui palju aega sellele kulub ja kas selle ajaga midagi targemat teha ei oleks.

Samas ma pooldan üldiselt ka seda varianti, et esialgu proovid kõike ise teha ja võimaluste piires hakkad vaikselt oma “mütse” laiali jagama. Hoiad algul kulusid kokku ja õpid ka palju ning oskad hiljem teenusepakkujalt pädevamaid küsimusi küsida ja eesmärke püstitada.

Osta endale abiks uus kogumik Aastaaruande koostamine:
Soodushind -50% (14.50) vaid kaks päeva 19.12-20.12.

Majandusaasta aruande koostamise kohustus

Ettevõtja on kohustatud lõppenud majandusaasta kohta koostama majandusaasta aruande, mis koosneb:

  • raamatupidamise aastaaruandest ja
  • tegevusaruandest (v.a mikroettevõtja)

Majandusaasta aruanne tuleb esitada kuud pärast majandusaasta lõppu ehk enamasti on tähtajaks 30.06.

Raamatupidamise aastaaruande osad

Ettevõtted on jagatud suuruse järgi kategooriatesse:

  • mikroettevõtja,
  • väikeettevõtja,
  • keskmise suurusega ettevõtja,
  • suurettevõtja.

Erineva suurusega ettevõtjate reeglid raamatupidamise aastaaruandele on veidi erinevad.

Täismahus raamatupidamise aastaaruanne koosneb järgmistest põhiaruannetest ja lisadest:

  • bilanss,
  • kasumiaruanne (vahel harva ka koondkasumiaruanne),
  • rahavoogude aruanne,
  • omakapitali muutuste aruanne,
  • lisad

Väike- ja mikroettevõtjad võivad koostada täismahus raamatupidamise aastaaruande asemel lühendatud raamatupidamise aastaaruande:

  • väikeettevõtja lühendatud raamatupidamise aastaaruanne koosneb bilansist, kasumiaruandest ja piiratud arvust lisadest,
  • mikroettevõtja lühendatud raamatupidamise aastaaruanne koosneb lühikesest bilansist ja kasumiaruandest ja mõnest lisast.

Mikro- ja väikeettevõtja võivad koostada lühendatud aastaaruande asemel ka suurema kategooria ettevõtja raamatupidamise aastaaruande.

Raamatupidamise aastaaruande koostamise protsess

  • aluseks võetakse aasta jooksul registreeritud majandustehingud (müügid, ostud, pangatehingud jne),
  • viiakse läbi aasta lõpetamise protseduurid:
    • kontrollitakse tulude ja kulude õiges perioodis kajastamine, vajadusel tehakse parandused,
    • kontrollitakse varade ja kohustiste saldode korrektsust – kas saldodel on olemas analüütika, kas maksuvõla konto saldo klapib maksuameti andmetega, kas pangakonto saldo klapib pangaväljavõttega, kas põhivarad ja varud on reaalselt olemas, jne.
    • hinnatakse, kas bilansis on väärtust kaotanud varasid (nt pikalt laekumata arved) ja tehakse vajalikud allahindlused,
    • arvestatakse põhivarade amortisatsioon (kui seda ei tehta igakuiselt),
    • arvestatakse puhkusereserv, hinnatakse vajadust muude reservide ja eraldiste järele,
    • vajadusel hinnatakse varad ümber õiglasse väärtusse (nt avalikult kaubeldavad väärtpaberid), v.a mikroettevõtja aruande koostamisel,
    • hinnatakse ümber välisvaluutas fikseeritud rahalised varad ja kohustised.

Tegevusaruanne

Mikroettevõtja tegevusaruannet koostama ei pea, küll aga teised ettevõtjad.

Tegevusaruanne peab sisaldama järgmist infot:

  • ülevaade ettevõtte tegevusest,
  • finantsseisundi hindamiseks olulised asjaolud,
  • olulised sündmused majandusaastal
  • järgneva aasta plaanid,
  • ülevaade välisriigis registreeritud filiaalidest,
  • peamised tegevusvaldkonnad, toote- ja teenusegrupid,
  • olulisemad aruandeaasta jooksul toimunud ning lähitulevikus planeeritavad investeeringud;
  • olulised uurimis- ja arendustegevuse projektid ning nendega seotud väljaminekuid aruandeaastal ja järgmistel aastatel;
  • raamatupidamise aastaaruande koostamise perioodil toimunud olulisi sündmusi, mis ei kajastu raamatupidamise aastaaruandes, kuid mis oluliselt mõjutavad või võivad mõjutada järgmiste majandusaastate tulemusi.

Kui ettevõte on piisavalt suur, et kuulub auditeerimisele, siis on tegevusaruandele täiendavad nõudmised.

Väikefirmal piisab täiesti paarist lausest oma tegevuse kohta. Eitavaid lauseid ei pea kirjutama, kui investeeringuid ja uurimistegevusi ei olnud ega ole neid ka tulemas. Kui raamatupidamise aastaaruandele on ranged esitusnõuded, siis tegevusaruande võib kirjutada vabas vormis – mõni kirjutab luuletusi, mõni tervitab pahaselt luuravaid ajakirjanikke ja mõni lisab pilte ja skeeme. Peamine, et nõutud info olemas on.

Majandusaasta aruande esitamine

Majandusaasta aruanne koostatakse reeglina äriregistri ettevõtjaportaalis. Selle tehnilise poole kohta on olemas ka päris viisakas juhend.

Etapid on järgmised:

  1. uue aruande loomine,
  2. aruande koostamine – vajalike põhiaruannete ja lisade andmete sisestamine,
  3. tagasi põhivaatesse – andmete kontrollimine ja müügitulu jaotuse sisestamine EMTAK koodide lõikes. Kummaline ja vanamoeline jaotus, oma ettevõtte tulu liigitamiseks tuleb nii mõnigi kord internetist abi otsida.
  4. aruande täiendamise etapp – saab soovi korral parandada tiitellehte ja tuleb sisestada tegevusaruande tekst,
  5. digiallkirjastamine – äriühingutel vähemalt ühe juhatuse liikme poolt,
  6. kasumi jaotuse / kahjumi katmise info sisestamine ning aruande esitamine.

Majandusaasta aruanne on avalik dokument!

Aastaaruande koostamisel tuleks arvestada, et OÜ majandusaasta aruanne on avalik dokument, paari euro ja paari minuti kaugusel. Seda võivad lugeda sinu konkurendid, sinu kliendid, sinu hankijad, sinu töötajad. Mõtle hoolega, mida sa neile öelda sooviksid.

Loe aastaaruande koostamisest pikemalt uuest kogumikust Aastaaruande koostamine.
Soodushind -50% (14.50) vaid kaks päeva 19.12-20.12.

| muudetud 20.12 2018 |

Ettevõtja ABC. Ellujäämise kursus alustavale ettevõtjale
Telli TASUTA 5-osaline kursus
- |2018-12-20T12:12:30+00:0020. mai 2015|raamatupidamine|9 kommentaari

9 kommentaari

  1. Diana 21. mai 2015 at 06:30 - Reply

    Krista, suur tänu Teile blogi eest! Üks asjalikumaid (kui mitte kõige asjalikum) ressurss algajatele ettevõtjatele, kes soovivad ise asjasse süveneda ja algul oma jõududega hakkama saada.

  2. akhtleja 25. mai 2017 at 15:33 - Reply

    arvestuslikud maksud detsembri töötasult ehk siis detsembris väljamaksutud töötasud mille maksude maksmine toimub jaanuaris?

    • Anna-Liisa 26. mai 2017 at 09:29 - Reply

      Jah, kui detsembris makstakse töötasu välja, siis maksud tasutakse jaanuaris.

  3. Ketlin Kalm 16. november 2017 at 22:54 - Reply

    Tere! Nõustun väga asjalik blogi.
    Mul on selline küsimus, et kui ettevõtte (OÜ) on plaanis luua sel aastal 01.12.2017. Põhikirja paneksin kirja majandusaasta pikkuseks 1 aasta.
    Kas ma saa õigesti aru, et firma asutamisaastal võin majandusaasta aruande esitada 13 kuu eest ehk pean/saan majandusaastaruande esitada 2019 aastal perioodi 1.12.17-31.12.18 eest?

    Tänan vastuse eest!

    • Anna-Liisa 17. november 2017 at 11:11 - Reply

      Tere, Ketlin! Oled õigesti aru saanud. Kuigi majandusaasta on märgitud 1 aasta (01.01-31.12), siis esimese aruande võid esitada 13 kuu kohta ehk 01.12.17-31.12.2018, esitamise tähtajaks 30.06.2019

  4. Küsija 29. detsember 2017 at 13:59 - Reply

    Tere!
    Kas aasta lõpus peab olema osakapitali summa osaühingu pangakontol?
    Küsin, kuna hetkel on kogu osakapital teisel kontol (Interactive Brokers), kas peaksin osakapitali summas raha korraks bilansi aruande hetkeks pangakontole (LHV) tagasi kandma?
    Samas asutasin osaühingu selle aasta septembris ja majandusaastaaruande plaanin teha 2019 aastal perioodi 01.09.2017-31.12.2018 kohta.
    Kas ka sellisel juhul pean korraks nimetatud summa pangakontole kandma?

    Loodan, et küsimus oli arusaadav.

  5. Krista 29. detsember 2017 at 14:06 - Reply

    Osakapitalina sissemakstud raha ei pea kindlasti pangakontol olema aasta lõpuga 🙂
    Peale sissemakse tegemist muutub see raha täiesti tavaliseks ettevõtte rahaks, ilma mingite piiranguteta.

  6. Kadi 31. mai 2018 at 14:19 - Reply

    Tere,

    kui maksti 2017 aastal dividende, kuidas seda kajastada majandusaasta aruandes?Varem sai seda vist teha omakapitali aruandes?

    • Anna-Liisa 1. juuni 2018 at 13:05 - Reply

      Tere, Kadi!
      Kui 2016 majandusaasta otsusega võeti kohustus dividende maksta üles ja 2017 need välja maksti, siis lihtsalt (bilansis) on kohustuste rea summa vähenenud, kuskil eraldi seda enam välja kirjutama ei pea.

Kommenteeri

thirteen − eight =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Arhiiv