Ostukorv

Arhiiv

7 aspekti, mida raamatupidaja valikul hinnata

Avaleht/raamatupidamine/7 aspekti, mida raamatupidaja valikul hinnata

Milleks üldse raamatupidajat vaja?

Paljud alustavad ettevõtjad proovivad esialgu oma raamatupidamisega ise hakkama saada, nagu ka kõigi muude ülesannetega. Tavakasutajale rohkem sobivate kaasaegsete online raamatupidamisprogrammide abiga on see väikeses mahus täiesti võimalik. Enamus väikefirmasid otsib endale raamatupidaja alles siis, kui oma jõud enam üle ei käi.

Võibolla ei saa sa enam aru, kuhu raha kaob, võibolla ei rahulda olemasolev tarkvara enam su vajadusi, või on sul vaja pangast laenu saada ja pank nõuab korralikke finantsaruandeid … või oled sa lihtsalt ratsionaalne inimene ja leiad, et sa saad oma aega kasulikumalt rakendada.

Head ja endale sobivat raamatupidajat ei ole lihtne leida. Reeglina tänapäeval väikefirmad ostavad teenuse sisse, aga ka sellel juhul tuleb hoolega hinnata, kellega sa soovid koostööd teha.

Hea raamatupidaja saab sind aidata maksude planeerimisega, eelarve koostamisega, pikemaajalise planeerimisega … olla põhimõtteliselt sulle su ärinõustajaks.  Raamatupidajad oskavad tihtilugu soovitada ka kõikvõimalikke teisi teenusepakkujaid – juriste, virtuaalsekretäre, veebikujundajaid jne. Raamatupidaja on sulle sobivaks tasakaalustajaks, keegi kel on teistsugune kogemus ja kes saab aidata sul vaadata asju finantsperspektiivist.

Kuidas raamatupidajat leida?

Küsi soovitusi oma sõpradelt, kolleegidelt, äripartneritelt. Suust-suhu leviv soovitus on enamasti kõige adekvaatsem infoallikas, eriti sellise personaalse suhte juures. Ega sa omale arsti ju ka ajalehereklaami peale ei vali.

7 aspekti, mida raamatupidaja valikul hinnata

1. Usaldusväärsus. Erakordselt tähtis on, et sa saaksid usaldada oma raamatupidaja kompetentsust, tähtaegadest ja lubadustest kinnipidamist ja diskreetsust. Ebausaldusväärse raamatupidaja peale ei ole mõtet oma aega kulutada.

2.  Suurus. On olemas nii üksikettevõtjaid, mõnekümne raamatupidajaga raamatupidamisbüroosid kui suuri rahvusvahelisi kette. Sa pead ise hindama, milline suurus tundub sulle sobivam. Enamasti on sobivaks suuruseks sinu oma ettevõttele vastav suurus. Kui sulle on oluline operatiivne andmesisestus, siis arvesta, et üksikettevõtjal ei ole asendajat puhkuse või haiguse ajaks. Samas suhtub ta sinusse hoolitsevalt, annab probleemidest kiiresti teada ja mõtleb sinuga kaasa. Tavalises liinitööga tegelevas odavat hinda pakkuvas büroos oled sa vaid üks sadadest klientidest, sinu dokumendid sisestatakse kõige madalamapalgalise assistendi poolt kiiresti ja kriitikavabalt. Samas kui sinu äritegevus on lihtne, standardne ja maksuriskidest vaba, nõustamist ei vaja, siis saad sa sellisest büroost kindlasti kõige soodsama pakkumise.

3.  Hind. Osad raamatupidamisfirmad küsivad tunnipõhist tasu, osad arvestavad kokku kannete arvu ja osad kasutavad kokkuleppelist tunnitasu. Ja osad nende kombinatsiooni. Osadel on aastaaruanne kuutasu sisse arvestatud, enamus küsib selle eest eraldi tasu. Kindlasti uuri täpselt järele, kui palju sul aastas kokku raha kuluma hakkab. Ja siis kaalu, mida sa selle hinna eest saad. Odavaim lahendus ei pruugi sugugi alati parim valik olla.

4.  Kompetentsus. Hinda hoolikalt, kas raamatupidajal on sinu ettevõtte jaoks piisavalt teadmisi ja oskusi. Samas kui su äritegevus on väga lihtne ja arusaadav, siis pole mõtet kõrgemat hinda maksta.

5. Suhtlemise mugavus. Raamatupidajast ei pea saama sinu uus parim sõber, aga sa pead siiski olema kindel, et sinu raamatupidaja sulle inimesena sobib, siis on ka suhtlus efektiivsem. Kui kaalud suurema büroo valimist, küsi alatia üle, kes hakkab sinuga reaalselt tegelema. Sulle suurepärase mulje jätnud partner võib tegeleda ainult müügitööga ja hiljem reaalselt võib hoopis algaja raamatupidaja sinu raamatupidamise eest vastutada.

6. Suhtlusvahendid ja kiirus. Online raamatupidamisfirma eelistab tavaliselt kiiret ja pidevat interneti-skaibi-meili-suhtlust, paberitega kodus töötav raamatupidaja eelistab kord kuus kohtumist kohvikus või kliendi juures. Mõni lepib ka sellega, kui sa talle juuni lõpus oma eelmise aasta kausta viid.

7. Sinu valdkonna või sarnase valdkonna kogemus. Mõned raamatupidajad tegelevad peamiselt jaekaubandusega, teised mittetulundusühingutega, kolmandatel on oma spetsiifika.

5 soovitust sellest ärisuhtest parima väärtuse saamiseks

1. Mõistlik on fikseerida kokkulepe hinna ja teenuste sisu osa lepingus, see tagab edaspidiste arusaamatuste vältimise.

2. Sinu ja su raamatupidaja vahelise suhtluse kvaliteet sõltub palju ka sinust endast. Ära anna raamatupidajale kotti või karpi tšekkidega. Mida paremini oled sa oma dokumentide eest hoolitsenud, seda kiiremini saab raamatupidaja oma töö tehtud ja seda odavam on lõpuks sinu tasu.

3. Kui sa kaupled hindade üle liiga ägedalt, võid saada küll allahindlust, aga sa pole enam kunagi tema top-lemmikute klientide hulgas.

4. Kui sinult küsitakse lisaküsimusi või materjale, anna palun oma selgitused kiiresti. Arvesta, et ka kuutasu või kandepõhist arvestust kasutavad raamatupidajad jälgivad sinu peale kulutatud aega ja kui see on oodatust palju suurem, siis küsivad nad varsti sinult kõrgemat tasu.

5. Hea praktika on koos raamatupidajaga vahel oma numbrid üle vaadata. Raamatupidaja saab soovitada, kust sa saaksid kulusid kokku hoida, samuti kuulata sinu äriarendamise plaane ning neid oma vaatevinklist hinnata. Enamasti on sellele kohtumisele kulutatud aeg ja raha seda igati väärt.

Kuidas raamatupidajat vahetada?

Kui su valik oli vale, siis alati on võimalik raamatupidajat vahetada. Sa ei ole elu lõpuni ühe teenusepakkuja külge kinni seotud.

Raamatupidaja vahetamiseks tuleb:
1) leida uus raamatupidaja ja temaga tingimustes kokku leppida, küsi kindlasti ka, milliseid programme ta kasutab.
2) teatada eelmisele raamatupidajale, näiteks meiliga, kui lepingus teisiti kokku ei ole lepitud, et soovid x kuupäevast temaga lepingu lõpetada. Kuupäev võiks olla kuu lõpu kuupäev.
3) leppida kokku, et eelmine raamatupidaja lõpetab viimase kuu arvestuse ja annab sulle üle:
– kõik tema käes olnud dokumendid – dokumentide säilitamine on juhatuse kohustus, sa pead alles hoidma viimase seitsme aasta dokumendid;
– detailsed kontosaldod ja bilansisaldode koostise kokkulepitud kuupäeva seisuga – see on vajalik uuele raamatupidajale arvestuse alustamiseks;
– raamatupidamisprogrammi eksportfaili (näiteks Hansa), kui vaja eelmiste perioodide täpseid andmeid, siis saab otsida vajaliku programmi ja väljavõtted võtta;
– jooksva ja eelmise aasta kohta kindlasti ka kontoväljavõtted (pearaamat), see juba kasvõi aastaaruande koostamiseks vajalik.
Kui mõlemad juhtuvad sama programmi kasutama, eriti online raamatupidamisprogrammi, siis on üleminek eriti lihtne.
4) lõpetada ära eelmisele raamatupidajale antud volitused pangas, maksuametis, äriregistris, statistikaametis ning teha uuele raamatupidajale uued volitused.

Raamatupidaja vahetamine on siiski piisavalt tülikas protseduur, suhtu palun valikusse tõsiselt ja püüa endale sobiv lahendus leida.

PS. Vaata ka teisi postitusi samast seeriast

Ettevõtja ABC. Ellujäämise kursus alustavale ettevõtjale
Telli TASUTA 5-osaline kursus
- | 2016-11-15T11:51:23+00:00 15. oktoober 2013|raamatupidamine|2 kommentaari

2 kommentaari

  1. Johanna 26. august 2015 at 10:54 - Reply

    Alustasin oma ettevõttega ning oleks nüüd raamatupidajat vaja. Hind võiks jääda all 40€/kuus.

    Tegelen disainiga (turundus materjalid, veeb, reklaamid, bränd jms) ning hetkel pakun teenust ühele firmale Inglismaal. Varsti plaanin luua ka oma personaalse brändi internetis.

    Kas oskate kedagi/mingit bürood soovitada?

  2. Krista 26. august 2015 at 22:25 - Reply

    Kirjutage mulle täpsemalt meilile, midagi ikka soovitada oskan 🙂

Kommenteeri

16 + 7 =