Suvine intervjuude seeria – vestleme Eesti edukate asukohavaba äri omanikega.

Tänane vestluskaaslane on Liisi Toom, persoonibrändi ehk isikliku mainekuvandi teema juurutaja Eestis.

MIS SEE ON: Milles sinu äri täpsemalt seisneb?

Nõustan ja juhendan persoonibrändi ja kommunikatsioonijuhtimise teemadel – eraisikutel, spetsialistidel aitan teha tööalaseid valikuid ja koostada vajalikke kandideerimismaterjale (CV, portfoolio, eneseturundus), samuti nõustan ja juhendan vabakutselisi, ettevõtjaid, konkreetse valdkonna esindajad, olgu nad kunstnikud, sportlased, juhid, koolitajad, juristid, kokad, kuidas oma nime ja teenuste-toodetega sihtgrupini jõuda ja kujundada eristuv bränd, mis müüb õigetele klientidele. Agentuuris töötavad teised inimesed aitavad luua vajalikud turundusmaterjalid – olgu see logo või veebileht, profiilipilt või esitlusvideo. Kommunikatsioonistrateegia alal nõustan ja koolitan ka suuremaid ettevõtteid, aitan korraldada ja turundada sündmusi.

Minu töö keskmes on idee, et igaüks on oma elu juht, tal on võimalus läbi hea eneseanalüüsi avastada ja ühendada oma isiklikud eripärad ja oskused huvitavaks “pakkumiseks”, mis on talle endale huvitavaks tööks ja teistele vajalik teenus või toode. Kui alguses oli Agentuur minu isiklik platvorm, siis täna on Agentuur ka kasvanud, et pakkuda kliendile terviklikku teenust, nõustamisest ja juhendamisest kuni strateegiate ja valmis turundusmaterjalideni.

Selle töö toetuseks ja persoonibrändi idee levimiseks pean persoonibrändi blogi.

Oma teises elupooles olen aga aktiivse elustiili blogija – matkamine, reisimine, sportimine ja lõõgastumine, kultuurid. See ühtib minu mõtteviisiga, et elu tuleb elada omadel tingimustel, kuid tuleb meeles pidada, et töö ei ole ainuke asi, mida teha.

SINA ISE: Räägi natuke endast. Kui kaua sa oled sel alal tegutsenud? Millega sa varem tegelesid?

Kommunikatsiooni ja juhtimisega olen terve elu tegelenud. Alustasin vabatahtlikuna noortekeskuses, kiirelt tulid peale erinevate noortegruppide juhtimine rahvusvahelistes laagrites. Sealt edasi olen olnud MTÜ juht, sekretär, tõlkija, sündmuste korraldaja – kõik seotud inimeste juhendamise, turunduse, süsteemide, planeerimisega.

Olen lõpetanud magistritasemel kommunikatsioonijuhi õpingud, praegu alustan psühholoogiaõpinguid Tartu Ülikoolis. Olulisemad töökohad on olnud SA Archimedeses, Välisministeeriumis, Eesti Rahva Muuseumis, IT ettevõttes ZeroTurnaroundis. Nii olen läbi aastate olnud erinevates sektorites ja lisaks kommunikatsioonijuhtimisele seotud olnud ka nt personalijuhtimise ja värbamistegevustega.

Persoonibrändiga olen tegelenud 7 aastat, alguses uurisin lihtsalt huvist, mis see personal branding on, siis hakkasin blogima, koolitusi tegema, tulid esimesed artiklid Postimehes (2008), Directoris ja esimene persoonibrändi konverents Eestis (2010). Kuna jäin selle valdkonna juurde ja lõin 2011. aastal oma ettevõtte OÜ Persoonibrändi Agentuur, siis nii on sujuvalt kujunenudki minust persoonibrändi ehk isikliku mainekuvandi teema juurutaja Eestis.

Sellel ajal olen elanud lisaks Eestile Norras, hiljuti Ibizal (2013) ja nüüd just tulen tagasi Prantsusmaalt, kus elasin kuu aega.

Liisi Toom

ELUSTIIL: Kuidas sinu elu praegu välja näeb? Oled sa rahul? Mis on lahedaim koht, kus sa töötanud oled?

Lahedaim koht, kus ma töötanud olen on minu enda ettevõte – ettevõte, kus mu tööaeg ja koht on mu enda määrata, kus saan vabalt minna lõunaks 2-4 tundi süstaga sõitma, vahepeal vastata kõnedele, kirjutada, siis kohvile mõne võimaliku kliendiga ja planeerida uusi tegevusi või arutada klientitööde üle oma kujundajaga. Minu töö võimaldab mul olla Eestist ära vabalt valitud ajal. Saan teha tööd Cannesis kohvikus või Marseilles kingapoes nagu möödunud kuul juhtus. Vahepeal matkata Norras või hoopis võtta nädal Tallinnas olemiseks ja iga päev klientidega kohtumiseks.

Kui sinu küsimust teisiti vaadata, siis “lahedaim koht” kus tööd teinud olen ongi võib-olla näiteks süst – on juhtunud, et vastan kliendikõnedele olles pikemal süstasõidul. Prantsusmaal oli mul väike kontor, kus paar korda nädalas tööd käisin tegemas – ka see oli väga lahe – väljas 40 kraadi kuuma, naabriteks prantslased, kellega sai palju juttu puhutud.

100% rahul ei ole ma kunagi – see on üks osa ettevõtja ja ka loovisikute elust – nii kui oled rahul, oled seisma jäänud. See oli minu esimene õppetund ettevõtjana – sinu vastutada on kõik – kas su ettevõttel läheb hästi, palju sa teenid, milline tasakaal on töö ja eraelu vahel. Mina veel õpin seda kõike. See ei ole tulnud mulle loomulikuna, kuna olen olnud enamasti avalikus sektoris ja MTÜdes, kus on palju missioonitunnet, vähe rahalisi eesmärke ja suhtumist, et “Midagi ei juhtu, kui kohe kõik tehtud ei saa”. See suhtumine mind muidugi ettevõtlusesse tõukaski, sest soovisin asju liikuma panna kiiremini. Ettevõtjana saad aru, et kui täna ei tee tööd või jääd loorberitele puhkama, siis 6 kuu pärast on jama. Aga mulle selline tempo meeldib. Ning olen missioonitunde oma ettevõtlusesse toonud ja ootan seda ka klientidelt.

ASUKOHAVABA TÖÖ – mis see sinu jaoks on? Kas reisid palju?

Jah, asukohavaba elu eeldus või sellega seotud arvamus on enamasti, et sa reisid palju. Mina aga ütleks, et asukohavaba töö on see, kui sa töötad seal, kus sa oled, seal kus saad. Peaksime sõnastama ütlemise, et “Kodu on seal, kus on su süda” lauseks: “KONTOR on seal, kus on su arvuti”. Olgu see süst, kingapood, kohvik, köögilaud või metsarada, Eesti, Ameerika, Norra või Hiina. Kuna ma olen kogu aeg reisinud mitte kui turist, võttes nädalaks aja totaalselt maha ja istudes palmi all, vaid püüdes olla maksimaalselt nagu kohalik, sh teha reisi ajal tööd (vähendatult), siis minu jaoks on selline elustiil hästi tavaline. Minu töö iseenesest eeldaks siiski kliendi juures olemist – aga kus see klient on ja kuidas mina sinna jõuan on kokkuleppe küsimus.

Aga reisimisest. Ma reisin enda jaoks piisavalt. Minimaalselt kaks korda aastas Norra, kord aastas kuhugi mujale. Palju püüan ringi käia Eestis. Olles ise Ibizal elanud, ei tunne ma suurt vajadust palmi alla minna – sest ma puhkan ja töötan nii, et sellist “Oh saaks palmi alla ” tunnet enam ei ole, pigem otsin uusi mõistliku kõrgusega mägesid.

MIKS JUST SEE: Miks see on hea valik inimesele, kes tahab luua oma asukohavaba äri?

Nõustaja ametikoht, eriti persoonibrändi oma ei ole hea valik asukohavabaks äriks, kui sa oled inimene, kes soovib silmast silma kohtumisi ja kliente, kes vajavad personaalsemat suhtlust ja kohalolekut – nt ettevõtte külastust, et saada tervikpilti, koolitusi, jne. Või sa pead oma elu kenasti ära planeerima, et vot need kuud olen selles riigis ja need teises, kuhjad kalendri teatud kuud täis kliendikohtumisi ja siis teisel ajal oled eemal, tegeled vaid neti kaudu suhtlemisega.

SAMAS, kui oled rohkem Skype suhtleja, kirja teel suhtleja ja sinu kliendid on ka sellised, kes eelistavad internetivahendust, pakud e-tooteid, siis muidugi. Oleneb sinu stiilist ja soovist.

Mina ise eelistan silmast-silma suhtlust ja olen siiamaani hoidunud paljudest e-toodetest, mida justkui võiks ja peaks tegema, mulle meeldib, kui on kontor ja diivan ja koos kohvi juua ja asju arutada klientidega. Personaalsem lahendus. Aga see ei tähenda, et vajadusel, peale esimest kontakti ei saaks asju meili või Skype teel lahendatud. See on pigem iseenda tööandjaks olemise eelis kui “asukohavaba töö” osa minu vaatenurgast.

RAHA: Kui palju sellel alal võib teenida? Kuidas sa enda teenistusega rahul oled?

Raha teenimine sõltub väga palju sinu enda klientuuri valikust, teenustest, mida pakud ja oma teenuste hinnastamisest (kas rohkem e-teenused – soodsamad ja suuremale hulgale või vähem kliente aga suuremad summad). Nõustajate tunnihinnad võivad olla 25 eurost 150 euroni (ja rohkem) tunnis, olenevalt, kas tegutsed karjääri, psühholoogilise, kommunikatsiooni või juhtimisnõustamisega. Minu töö on segu kõigest neist nõustamistest ja sisu oleneb kliendist ja tema hetke etapist.

Samuti sõltub “palga” suurus sellest, kas tahad tööd teha 40h nädalas või 20. Mina olen otsustanud 50-50 kasuks, kus 50 % ajast tegutsen persoonibrändiga ja ülejäänud aja tegelen spordi, elustiili blogimisega.

Täna, kui mu ettevõte on kasvamisjärgus, läheb suur osa tuludest ettevõttesse investeerimiseks, mistõttu lossi ja Ferrarit ma osta ei saa. Suur põhjus on muidugi ka selles, et enamuse teenitud rahast panen reiside ja spordivarustuse alla :), et toetada oma teist 50% elu.

Liisi Toom

OSKUSED: Kuidas sa ise alustasid, kust õppisid? Millised on vajalikud oskused sel alal tegutsemiseks? Soovita mõnda kursust/foorumit/raamatut/…?

Persoonibrändi nõustamist võib ilmselt pidada osaliselt minu enda välja kujundatud tööks, seega sellisena ei olegi seda võimalik õppida mujalt kui minu käest või kujundada oma vaatenurk, metoodikad. Minu oskuste aluseks on õpitud kommunikatsioonijuhtimine, karjäärinõustamine ja personalijuhtimine, lisaks praktilised kogemused juhtimise, sündmuste korraldamise ja (rahvusvahelise) turunduse vallas. Lisaks olen õppinud ja nüüd alustan põhjalikemaid psühholoogiaõpinguid.

Lisaks on minu jaoks ja antud töö jaoks oluline lai silmaring ja huvid – minu huvid aitavad mul leida just mulle huvitavaid kliente, kellele ka mina olen hea teenusepakkuja. Lisaks tuleb kasuks arusaamine nii era, avalikust kui kolmandast sektorist, erinevatest organisatsiooni, personalijuhtimise protsessidest, suhtlemisoskused, kirjutamisoskused. Kui oled ise ettevõtja, siis loomulikult enesemotiveerimine ja ajajuhtimisoskus.

Persoonibrändi kohta saab lugeda minu blogis: persoonibrand.ee/blogi. Seal on nii nõuandeid, persoonibrändi mudeli kohta, visuaalse identiteedi, ettevõtluse, blogimise, eneseturunduse kohta, jne., jne. Esmalt võib-olla oleks soovitav vaadata persoonibrändi auditi videot. Persoonibrändi mudel ja selgitus on leitav siin.

Lisalugemist: Tom Peters on minu lemmik, vali ükskõik milline tema teos.

SOOVITUSED/HOIATUSED: Millist nõu sa annaksid veel inimesele, kes tahaks selles valdkonnas tegevust alustada?

– Tunne oma tugevusi. On see üks-ühele nõustamine, grupinõustamine või hoopis koolitamine? On see laiema strateegiline nõustamine või kitsama teema alal nõustamine?
– Vali sihtgrupp, kellega sul on kerge suhestuda, kes sind inspireerib ja kes sinu teenust ikka ka vajab.
– Kui hakkad oma brändi looma, ole valmis 6 kuud ilma klientideta tööd tegema või ära alusta enne kui sul on piisavalt kliente.
– Taga töö ja eraelu/hobide tasakaal. Tore idee on töö ja vaba aeg segada, kuid pikas perspektiivis tuleb vahet teha.
– Hakka pihta.

Liisi Toom, persoonibrändi ja kommunikatsioonijuhtimise nõustaja, OÜ Persoonibrändi Agentuur