Ettevõtja peab algul kandma väga palju erinevaid mütse. Suures kontsernis on iga mütsi jaoks eraldi inimene või osakond.

Tavaline praktika ongi selline, et esialgu kannad kõike mütse ise – proovid iga valdkonnaga ise hakkama saada, küsid oma sõpradelt-tuttavatelt tasuta nõu ja abi.

Leiad oma esimesed kliendid, teenid veidi raha ja hakkad esimesel võimalusel tasapisi järjest teenuseid sisse ostma, et oma aega vabastada olulisemate teemade jaoks. See võimaldab su ettevõttel kasvama hakata. Kui ettevõte kasvab suuremaks, siis hakkad töötajaid palkama – mingist piirist alates muutub täis- või osalise tööajaga töötaja palkamine teenuse ostmisest odavamaks.

Juhtimismütsid

  • Ettevõtja on ettevõtte karismaatiline liider, ettevõtte nägu. See müts jääb igal juhul sulle alles 🙂
  • Tegevjuht vastutab igapäevase tegevuse juhtimise ja koordineerimise eest, töötajate ja teenuseosutajate töö korraldamise eest.
  • Futurist vaatab kaugele tulevikku, jälgib tehnoloogia arengut ja mõtleb, kuidas ettevõtte tegevust saaks automatiseerida – kiiremaks ja odavamaks muuta.
  • Sekretär-assistent hoolitseb telefonikõnedele, meilidele ja kirjadele vastamise eest ja tegeleb kõikvõimalike muude igapäevaste ülesannetega. Korraldab dokumente, kirjutab kokkuvõtteid, otsib andmeid jne. See on tihti üks esimesi teenuseid, mida tasuks sisse osta.
  • Klienditugi tegeleb klientide päringute ja kaebustega, vastab neile kiiresti ja sõbralikult ning korraldab asjad ära.
  • PR-inimene suhtleb ajakirjanikega, edastab neile infot ettevõtte oluliste sündmuste kohta ja jälgib, mida ettevõtte kohta ajakirjanduses kirjutatakse.
  • Investorsuhete juht muutub vajalikuks siis, kui keegi on sinu ettevõttesse investeerinud. Regulaarne suhtlemine investoritega ja neile info edastamine on väga oluline.
  • Suhtevõrgustiku looja on elurõõmus tüüp, kes saab viieminutilise vestlusega sinu parimaks sõbraks. Introverdist ettevõtjale on see müts raske kanda, aga sellest ei pääse.
  • Jurist hoolitseb selle eest, et kõik olulised ärisuhted oleksid lepingutega kaetud ja võimalikult palju riske maandatud. Samuti, et ei tekiks probleeme autoriõigustega, kliendiandmete privaatsusega, konfidentsiaalsusega jne.

Turundusmütsid

  • Tootearendaja vastutab sellise toote loomise eest, mida inimesed vajavad ja mida on lihtne müüa. Mõtle hoolega enne toote valmistamist, kuidas sa oma toodet müüa plaanid.
  • Ostujuhi ülesandeks on leida materjalid ja töövahendid, mis on kvaliteedilt sobivad ja mahuvad sinu ja su klientide eelarvetesse.
  • Veebiarendaja tööks on veebilehe loomine. Veebileht on sinu marketingiplatvorm, mitte koodikogum.
  • Disainer loob sinu brändi visuaalsed elemendid, mida kasutatakse nii veebilehel, reklaamidel kui muudel marketingimaterjalidel.
  • Videoinsener – järjest enam kasutatakse marketingis videomaterjale.
  • Blogija – blogi kirjutamine on üks paremaid viise oma veebilehele lugejate saamiseks. Sa pead pidevalt looma uut sisu, sulle iseloomuliku tooniga, et inimesed tagasi tuleksid.
  • Copywriteri tööks on reklaamtekstide kirjutamine veebi ja muude reklaammaterjalide tarbeks. Hea copywriter suudab uskumatuid tegusid korda saata.
  • Sotsiaalmeedia spetsialist vastutab Twitteri, Facebooki, Youtube postituste ja sealse suhtluse eest.
  • SEO-spetsialist kindlustab, et sinu veeb vastab SEO reeglitele ja tuleb otsingust õigete märksõnadega välja. Kui sa tahad, et sinu kirjutised on Google otsingust leitavad, pead sa peamisi SEO reegleid teadma ja nendega arvestama.
  • Müügispetsialist otsib järjest potentsiaalseid kliente, suhtleb nendega ja müüb neile su tooteid ja teenuseid.
  • Esineja – iga ettevõtja peaks suutma avalikult esineda. Kui su äri muutub tuntuks ja populaarseks, hakatakse sind esinema kutsuma. Kui sa esinemisega hakkama ei saa, mõjub see su reputatsioonile halvasti.
  • Klienditeenindaja võtab vastu laekunud tellimused, koostab pakid ja saadab välja. Kõlab lihtsa tööna, aga muutub kiiresti koormavaks.

Finantsmütsid

  • Raamatupidaja hoiab järge sinu kuludel, tuludel ja maksudel ja koostab kõik vajalikud aruanded ja maksudeklaratsioonid. Hea raamatupidaja teab ka seda, kuidas oma tegevust kõige optimaalsemalt korraldada.
  • Palgaarvestaja – kui sul on juba töötajad ja/või lepingulised koostööpartnerid, pead hoolikalt jälgima, et kõik su töötajad saavad kokkulepitud tasu.
  • Finantsjuht jälgib, et sinu finantssuhtarvud oleksid mõistlikud, koostab tulude-kulude eelarve ja rahavoogude eelarve ning võrdleb neid tegelike tulemustega. Kui raamatupidaja hoolitseb eeskätt selle eest, et minevikus toimunud tehingud oleksid õigesti kajastatud ja maksustatud, siis finantsjuhi ülesandeks on tulevikku vaadata ja kurssi õigeks sättida.
  • Personalijuhi ülesandeks on tagada, et kõik tööd oleks tehtud võimalikult pädevate mütsikandjate poolt, sobiva hinna-kvaliteedi suhtega ja kõik tööseadusandlusega seotud reeglid oleksid täidetud.

Ettevõtja amet on raske töö. Leida endale sobivad töötajad-koostööpartnerid, neid välja õpetada ja nende tööd koordineerida on väga tõsine ülesanne, aga see on ainus võimalus kasvamiseks. Jaga oma mütsid laiali, nii kiiresti kui suudad.

Samas on siiski juhtimiseks väga oluline, et sa omaksid igast valdkonnast põhiteadmisi – seetõttu on kasulik algul ise natukenegi kõiki mütse kanda, seniks kui leiad neile pädevamad kandjad.

Kui turunduse ja juhtimise teemadel ei oska ma eriti nõu anda, selleks on pädevamaid inimesi olemas :), siis finantsteemadel püüan endast igatahes parima anda.

| muudetud 11.09 2020 |