Ostukorv

Arhiiv

Ettevõtja ABC [5]

/Ettevõtja ABC [5] – Mida veel alustuseks on teada vaja?
Ettevõtja ABC [5] – Mida veel alustuseks on teada vaja? 2017-07-27T15:42:52+00:00

Eelmine osa

Mida veel alustuseks on teada vaja?

Kas sotsiaaltagatistes on erinevusi?

Sul tasuks teada ka seda, et ettevõtja sotsiaalkindlustuse ulatus on teine kui töötajal. Maksukoorem on natuke väiksem, aga vastavalt oma vastutus kõrgem. Dividendidelt sotsiaalmaksu ei maksa – pensionit pead ise koguma, töötuskindlustusmaksu maksma ei pea – aga töötukassasse asja ka ei ole, kui äri peaks ebaõnnestuma.

2014. aastast hakkas kehtima ebaõiglane seadusemuudatus – kui tegeled põhitöö kõrvalt oma väikefirmaga, oled seal juhatuse liige ning põhitöölt koondatakse, siis juhatuse liikmetele töötukassa hüvitist ei maksa. Samas töötukindlustusmakset su põhitöö eest saadud tasult siiski arvestatakse. Praktikas tähendab see siiski vaid seda, et kui töötu staatus on mingil põhjusel oluline, tuleks esimesel võimalusel leida kiiresti võimalus uue juhatuse liikme määramiseks.

Kui sa lõpetad palgatöö ja hakkad ettevõtjaks, siis tuleb sul jälgida, et ravikindlustus ei katkeks. Teatud juhtudel tagab ravikindlustuse riik (tudengid, rasedad, väikelastega emad, pensionärid), aga enamasti tuleb ettevõtjal oma ravikindlustuse eest maksta igakuiselt vähemalt 141.90 eurot.

Mille eest ettevõtja vastutab?

Ettevõtjale on antud hulk õigusi, aga õigustega kaasnevad alati kohustused ja vastutus. Paratamatult kaasneb äritegevusega rohkem riske kui palgatöötajaks olemisega. Riskide suurus sõltub otse loomulikult tegevusalast ja tegevuse mastaabist – käsitööd pole mõtet võrrelda naftaäriga. Hea raamatupidaja on igal juhul abiks 🙂

Mitmekesi on kergem, aga sellega kaasnevad omad probleemid. Kindlasti tuleb omavahelised suhted varakult läbi rääkida ja lepingusse kirja panna, muidu on tüli kerge tulema.

Lisaks tasub hoolega läbi mõelda, kuidas osalusi jagada.

Mis siis ettevõttest saab, kui ma enam ei taha ettevõtlusega tegeleda?

Täiesti mõistlik küsimus enne ettevõtlusega alustamist.

Kui ettevõte osutub edukaks, siis on enamasti võimalik ettevõte maha müüa. Eesti kohta statistikat ei tea, aga korjasin kokku internetist erinevate maade hindamispraktikad, mingi indikatsiooni see ikka annab.

Kui ettevõte ei osutu edukaks või ei õnnestu müüa, siis tuleb ettevõte ära lõpetada. Võimalikud on erinevad variandid.

Finantsjuhtimine?

Raamatupidamine tegeleb toimunud tehingute kajastamisega, finantsjuhtimine teeb tulevikuplaane.

Esimesed paar aastat edukalt üleelanud ja kasumisse jõudnud ettevõte võiks hakata mõtlema finantsjuhtimisele ja mõõdikute rakendamisele. Ärianalüüs ei ole sugugi nii hirmus ja kallis asi, kui vahel arvatakse ja seda võiks samuti rohkem kasutada.

Päris algul on peamiseks teemaks siiski oma raha hoolikas lugemine. Statistika järgi peavad neli aastat vastu vaid pooled asutatud ettevõtetest. Pea pooltel juhtudel on tegevuse lõpetamise põhjuseks vead finantsküsimustes – liiga kõrge elustandard, maksude mittemaksmine, vead hindade määramisel ja puudulik finantskirjaoskus. Väikefirma likviidsuse juhtimisest loe siit pikemalt.

Ettevõtte arenguks on teinekord vaja raha juurde leida, loe selle teema kohta siit pikka ja põhjalikku postitust.

Korralik rahavoogude planeerimine, konservatiivne kulutamine ja oma kohustuste õigeaegne täitmine aitavad su äri püsimajäämisele kindlasti kaasa.

Finantsjuhtimise kohta olen kirjutanud ka raamatu. Finantsjuhtimine võib kõlada kuidagi hirmutavalt ja liiga keeruliselt, aga sisuliselt on ju tegemist sellega, kuidas oma ettevõtte rahadega majandada. Iga ettevõtja peab paratamatult sellega tegelema.

Eesti keeles minu teada ei olegi rohkem ühtegi sellist lihtsas keeles raamatut olemas ja ma tõepoolest arvan, et need teadmised on igale ettevõtjale kasulikud. Seega, kasuta juhust ja palun loe! E-raamatu saad osta siit e-poest.

Investeerimine läbi ettevõtte?

Mitmed mu kliendid tegutsevad lisaks oma põhitööle veidi ka oma ettevõtte kaudu, kas osutades professionaalseid teenuseid või tegeledes internetiäriga  – ning lisaks investeerivad teenitud raha aktiivselt.

Ettevõtte kaudu investeerimine on tihti märksa nutikam, kui eraisikuna investeerides. Esiteks saad sa investeerida tööjõumaksude-eelset raha ja teiseks ei pea igal aastal teenitud tulult tulumaksu maksma, alles kunagi hiljem, kui plaanis endale dividende maksta.

AirBnB ja üürikorterite majandamine on samuti mõistlikum läbi ettevõtte. Nendest teemadest on juttu siin artiklis.

Lisaks üüriärile on ühisrahastus kindlasti üks valdkond, millega on mõtet läbi ettevõtte tegeleda. Ühisrahastuse raamatupidamine on oma nõksudega, sellest olen ka kirjutanud.

Kust leida abikäsi?

Esimesel aastal jagub alustaval ettevõtjal piisavalt entusiasmi, aga siis kipuvad tööülesanded üle pea kasvama. Suures kontsernis on iga ülesande jaoks omaette töötaja, väikefirmas pead ise kõigega hakkama saama. Millised need ülesanded on ja mida võiks esmajoones hakata välja delegeerima, sellest saab lugeda siit.

Üks võimalus on appi leida endale sobiv osalise ajaga töötav virtuaalne assistent, kellele saaks osad ülesanded delegeerida.

Väikeettevõtja parim taktika on luua endale „virtuaalne“ meeskond – head koostööpartnerid, samasugused väikeettevõtjad, kelle poole saad konkreetsete teemadega pöörduda. Täisajaga palgatöötajat ei saa enamus alustavaid ettevõtjaid endale tükk aega lubada, küll aga tasuks esimesel võimalusel otsida endale mõned tunnid nädalas töötav virtuaalne assistent.

Oma abiliste palkamisel tuleks hoolega jälgida, et nendega õiget liiki leping sõlmida.

Ma olen näiteks väga õnnelik Margiti üle, kes mind aitab. Margit hoolitseb Pilvebüroo veebi ja sotsiaalmeedia eest (Facebook, Twitter, Pinterest, Google+).

Kui sa vajad veebilehe või sotsiaalmeedia teemadel abi, võta Margitiga ühendust.

Lisaks kuuluvad minu virtuaalsesse meeskonda kolm erineva koormusega töötavat raamatupidajat, kujundaja ja keeletoimetaja.

Kui sul on veel küsimusi, millele siit vastust ei leidnud, võta palun ühendust, proovin aidata.

Raamatupidamisteenuse osas olen ma päris valiv, keda omale püsikliendiks võtan. Enamus minu kliente tegelevad internetiäri või investeerimisega. Tegemist on reeglina väikeste ettevõtjatega, kelle tegevus on aga keskmisest märksa keerulisem.

Kui oled mu teenustest huvitatud, võta ühendust meili krista@pilvebyroo.ee või kodulehe kontaktvormi kaudu: https://pilvebyroo.ee/kontakt/

Võta palun minuga ühendust ainult siis, kui sinu eesmärgid on tõsised ja sa vajad reaalset professionaalset abi oma ettevõtluse arendamiseks. Kui sinu eelarve on väga väike või loodad saada paremat hinda kui senine raamatupidaja küsib, ei ole ma ilmselt sulle parim valik.

Edaspidi saadan sulle ebaregulaarseid uudiskirju, uute artiklite ja muu huvitavaga. Lisaks muidugi ka infot uute raamatute ja videokursuste kohta.

Tänan lugemast ja kaasa mõtlemast.

Soovin edu ja julgust oma tee valikul.

Krista