Ettevõtte nime valimise protsess

Ettevõtte nime valik võib olla väga stressirikas protsess, aga ilma selleta ei saa etevõttele algust teha 🙂 Ja kui sul head nime kuklas kummitamas ei ole, siis tuleb see valida mingi loogika alusel.

Ettevõttele nime valimise protsess

Minu jaoks näeks ettevõttele nime valimise loogika selline välja:

  • Kes on su kliendid?
  • Seotus ettevõtlusega
  • Muud kaalutlused
  • Nime genereerimise protsess

Kes on su kliendid?

Kui ettevõte on mõeldud vaid sinu investeeringute hoidmiseks ja mõneks üksikuks „haltuuraotsaks“ , siis on abstraktne nimi kõige parem, nt Artacys või Cambero. Tiina Tamme Investeeringud pole ehk parim mõte, OÜ aastaaruanded on kõigile avalikud ja selline nimi võib liigset huvi tekitada.

Kui ettevõte on mõeldud abstraktseks internetiäriks, kus sul otseselt kliente ei ole, siis on samuti abstraktne nimi kõige sobivam, või suvaline inglisekeelne. Minimaalselt võiks see mitte sisaldada täpitähti või olla raskestihääldatav (nt Kuu-uurija või Jää-äär).

Kui sinu kliendid on Eestis, siis nimi võiks olla selgelt arusaadav ja hääldatav.

Nimi peaks kindlasti olema grammatiliselt korrektne (sh sõnade kokku-lahku kirjutamise reeglid) – mitte Tõnu Auto Remont, vaid Tõnu Autoremont.

Ettevõtte nimi peab olema piisavalt selgelt erinev teistest Eestis registreeritud ettevõtete nimedest, sarnasust saab kontrollida e-äriregistrist.

Seotus ettevõtlusega

Lühikesed ja abstraktsed nimed on juba kasutusel, seetõttu enamus uusi ettevõtteid kasutab mitmesõnalist nime või liitsõna. Näiteks raamatupidaja Maire Karu asutab oma raamatupidamisettevõtte ja paneb sellele nimekes Karu Raamatupidamine ja logoks valib karu arvutiga või numbriga. Või PilveKaru ja logoks Karu pilve peal.

Kui sinu tegevus nõuab pikaajalist tõsist usaldusväärsust (advokaadibürood, juristid, raamatupidajad), siis ilmselt pole mõistlik väga kelmikat nime valida. Kuidagi ebameeldiv oleks suhelda juristibürooga, mille nimi oleks Kelmiküla Juristid või Kavalad Tüübid. Soliidne variant on pigem Kask&Tamm Advokaadibüroo. Samuti raamatupidamisteenuse korral sobiks nimeks pigem Karu Raamatupidamine, mitte Ilusad Naised või Artabanos.

Väike nali võib teinekord olla asjakohane, sinu nimi jääb kergelt meelde. Näiteks üks tuttava-tuttav müügiinimene nimega Veli Varvas oli öelnud, et tal on oma nime üle ainult hea meel, see jääb kõigile kiiresti meelde – mis on müügiinimesele väga oluline. Ants Tamme nimi ei ole ilmselt nii meeldejääv variant.

Nime valikul peaks arvestama ettevõtte tegevusala ja võimalikke arenguid. Näiteks Maire on praegu täiesti kindel, et mingi muu alaga ta tegelema ei hakka, seega Karu Raamatupidamine on täiesti OK.

Muud kaalutlused – nt. domeeninimi ja logo

Kui sa kavatsed teha oma veebi ja blogi pidama hakata, siis on domeeninime olemasolu väga oluline aspekt. Domeeninime saadavust saab kontrollida näiteks Zone kodulehelt.

Lisaks peaks vaikselt mõtlema ka selle peale, milline võiks olla su logo – seonduvalt tegevusalaga. Sellega ei ole kiiret, võid rahulikult algul aasta-paar toimetada, täiesti ilma logota või sõnapõhise lihtsa logoga (vt väga head Peep Laja inglisekeelset artiklit sel teemal).

Nime genereerimise protsess

Mõtle, mida nimi võiks sisaldada, millele viidata ja hakka ideid genereerima. Selles osas on suureks abiks interneti nimegeneraatorid, googelda „business name generator“, variante on palju. Inglisekeelsetelt nimedelt on hea spikerdada 😉

Kontrolli äriregistrist, kas nimi on vaba, kontrolli .ee (või .eu) domeeni saadavust ja googelda.

Kui lauale on jäänud 2-3 nime, mis on vabad ja mille suhtes sa tunned end mugavalt – testi neid oma sõprade-tuttavate peal, kuula kommentaare. Kindlasti googelda ka läbi, et selle nime või fraasiga ei tuleks otsingust midagi ebameeldivat välja.

Kuidas ma ise oma ettevõttele nime valisin?

Pilvebüroo koosneb kahest osast – „pilve“ ja „büroo“. „Pilve“ viitab sellele, et tegevus toimub 100% internetipõhiselt. Ma kunagi lubasin endale, et enne ma oma raamatupidamisfirmat ei tee, kui see saab olla 100% paberivaba. Kõige hirmsam asi raamatupidamisteenuse osutamise juures on tolmukoguvad kaustarivid ja klientidelt paberite kättesaamine. Veebipõhiselt toimib märksa sujuvamalt. Miks mitte Pilve Raamatupidamine? Büroo seetõttu, et pikemas perspektiivis olen ma kaalunud ka muude tugiteenuste pakkumist – assistendi abi, personalitöö, juriidiline abi jne. Eks vaatab, kuidas kujuneb – igatahes nime poolest on tee selles osas lahti.

Algul mõtlesin, et nimi võiks viidata internetipõhisele tegevusele ja samuti kontoritegevusele. Võtsin paberi ja kirjutasin kaks tulpa – internet ja kontor ning hakkasin järjest sõnu lisama mõlemasse tulpa. Internet, veeb, pilv, virtuaalne, e-, … kontor, büroo, tugiteenused, raamatupidamine. Lihtsalt vabakirjutamine, mis aga pähe tuli. Seejärel kirjutasin neist sõnadest lähtuvalt sõnakombinatsioone – virtuaalkontor, e-kontor, virtuaalbüroo, e-büroo jne. Samuti vabakirjutamine, mitukümmend suvalist varianti. Seejärel kontrollisin e-äriregistrist, millised nimed olid hõivatud ja tõmbasin need nimekirjast maha. Siis suundusin Zonesse ja kontrollisin veebiaadresside olemasolu ning seejärel googeldasin variante. Lõpuks jäigi sõelale ainult Pilvebüroo ja nii see nimi saigi valitud 🙂

Nimi on oluline, aga selle valimisele ei maksa väikeettevõtjal kulutada algul meeletut aega ega raha. Kui läheb ka valesti, siis nime saab alati muuta. 🙂

| muudetud 2.04 2021 |