Ostukorv

Arhiiv

Ettevõtja 25 mütsi ehk kuidas olla ettevõtluses edukas?

/Ettevõtja 25 mütsi ehk kuidas olla ettevõtluses edukas?
Ettevõtja 25 mütsi ehk kuidas olla ettevõtluses edukas? 2017-06-14T15:51:36+00:00

Hirmud ja kõhklused ettevõtlusega alustamisel

Alustasin oma väikese raamatupidamisfirmaga põhitöö kõrvalt 2013. a kevadel, olles seda mõtet mitu aastat veeretanud. Kuigi ma ju teadsin, kuidas tehniliselt kogu seda tööd korraldada, oli selle otsuse tegemine ikkagi parasjagu hirmutav.

Nüüd ma võin julgelt kinnitada, et kui sa end kokku võtad ja otsuse ära teed, siis see hirm läheb üle. Enesekindlus kasvab ja julgust tuleb juurde.

Minu hea sõbranna Kadri töötab juristina ja räägib juba paar aastat, et ta on kontoris töölkäimisest väga tüdinenud ja tahaks midagi ise tegema hakata. Ta tuleb sama mõtte juurde jälle ja jälle tagasi, aga tegudeni kuidagi ei jõua. Olen proovinud talle nõu anda, mõtteid kuulata ja aidata neid korrastada, aga viimaks sain aru, et ta lihtsalt pelgab seda otsust teha.

Samas on Kadri mitmel alal andekas ja igati töökas naisterahvas ja kindlasti saaks ta ka oma äri vedamisega hakkama.

Uurisin, mis Kadrit takistab oma suurt otsust tegemast ja koorusid välja järgmised pidurdavad teemad:

  1. ei oska valida seda Õiget Äriideed,
  2. enesekindluse puudus – kas ma olen piisavalt hea? kas mul jagub enesedistsipliini? kas ma suudan piisavalt teenida?
  3. ei oska oma teenuseid müüa, ei tunne turundust,
  4. kas üldse tasub ära? võibolla lähen üldse pankrotti ..
  5. kuidas kogu selle bürokraatiaga hakkama saada? raamatupidamine, maksud …
  6. ja mida veel? liiga palju on vaja teada ja osata …

Kuna sarnaseid kõhklusi ja kahtlusi on kindlasti ka teistel, siis otsustasin selle kohta väikese ülevaate kirjutada.

Loe läbi, pane vajalik info kõrva taha ja saada sõbrale edasi, kes võibolla samuti natuke toetavat infot vajab!

Kuidas neist takistustest mööda pääseda?

1. Äriidee

Enamasti jätkatakse oma ettevõttes sama erialaga, millega tegeleti varem palgatöölisena – nt jurist, raamatupidaja, programmeerija. See on kõige lihtsam ja turvalisem tee, kuna põhitegevus on selge ja õppimist vajab vaid turunduse ja bürokraatia pool. Teine levinud variant – muudetakse oma hobi äritegevuseks (käsitöö, fotograafia).

Sageli on eduka äri aluseks ka oma erinevate oskuste põimimine – näiteks üks doktorikraadiga bioloog teeb väga lahedaid molekulikujuga ehteid ja müüb neid edukalt internetis. Valdav enamus biolooge ei vaevu käsitööd tegema ja veel vähem seda müüma ning valdav enamus käsitöölisi ei tea jällegi, mis see serotoniin on ja kuidas selle molekul välja näeb.

Ideede genereerimiseks võid lugeda näiteks Seth Godini ja tema tudengite koostatud nimekirja 999 äriideest  ja su mõte hakkab kindlasti tööle.

2. Enesekindlus

Siinkohal soovitaks – otsi oma sõpruskonnast/tuttavate hulgast eduka ettevõtluskogemusega inimene ja räägi temaga. Kõige paremat nõu annab sama tee läbikäinud inimene.

Teine soovitus – osale mõnel ettevõtluskoolitusel, uuri oma maakonna ettevõtlus- ja arenduskeskuse pakutavaid võimalusi.

3. Müük ja turundus

Selles osas on kindlasti paremaid nõuandjaid kui mina 🙂

Kui natuke oma kogemusi jagada, siis mina olen kasutanud sisuturundust – mul on blogi, meililist, mõned külalispostitused ja artiklid, Facebooki konto ja kaks e-raamatut. Kodulehe külastajate arv ja meililisti liikmete arv on järjest kenasti kasvanud.

Kui tahad, uuri mu kodulehe https://pilvebyroo.ee/ veebistruktuuri ja spikerda. Minu kodulehe tegi valmis ja seda haldab kogemustega veebihaldur Margit. Kui tahad endalegi sarnast, võta Margitiga ühendust http://digiteod.ee/ ja aruta teemat.

Sisuturundus on päris klassikaline ja levinud skeem (Eestis küll veel vähem), kuidas leida endale kliente, kui su sihtgruppi kuuluvad inimesed on usinad internetikasutajad.

4. Kas ettevõtlusega tegelemine tasub ära? Ja kas ma pankrotti ei lähe?

Tõepoolest, ebaõnnestujate osakaal on väga suur. Ühe uuringu järgi on statistika järgmine.

Veerand ettevõtetest ei pea vastu ühte aastatki ja teine veerand kaob järgneva kolme aastaga. Neljanda aasta lõpuks on alles veel pooled ja kümnenda aasta lõpuks vaid kolmandik.

Ebaõnnestumise peamisteks põhjusteks on:

  • ebakompetentsus – see on peamiseks põhjuseks 46% ebaõnnestujatest;
  • emotsionaalne hinnakujundus;
  • liiga kõrge elustandard;
  • maksude mittemaksmine;
  • vale hinna määramine oma toodetele või teenustele;
  • puudulik planeerimine;
  • puudulikud teadmised finantsasjadest ja raamatupidamisest;
  • puudulik juhtimisoskus – peamiseks põhjuseks 30% ebaõnnestujatest;
  • vilets krediidipoliitika;
  • liiga kiire laienemine;
  • probleemid ettevõtte finantseerimisega;
  • Probleemid põhitegevuse juhtimisega (11%);
  • ebapiisav varude juhtimine;
  • probleemid tarnijatega;
  • raisatud reklaamiraha;
  • Hooletus, pettus, õnnetus (1%) .

Kui neid põhjuseid vaadata, siis väga suur osakaal on finantsalastel vigadel!

Hinnakujunduse ja omahinna arvestamise kohta olen ma kirjutanud ka ühe väikese e-raamatu –
Õige hind toob rohkem raha. Kasumiootusest hinnani: milline on õige hind minu tootele?
Osta saab siit ja hinnaks on 5.99 eurot. Maksta saab ülekandega või Paypaliga, soovi korral saab muidugi ka arve.

NB! Loe ka selle ülevaate lõpust katkendit raamatust.

5. Bürokraatia

Bürokraatia – raamatupidamine, maksud, ettevõtte asutamine jne – selles osas soovitan kindlasti lugeda minu kokkupandud täiesti tasuta viieosalist minikursust.

Oma kogemusest võin julgelt kinnitada, et raamatupidamises ja finantsjuhtimises hooletud ettevõtjad tõepoolest reeglina kaua vastu ei pea. Isegi kui su põhitegevus ja turundus on suurepärased, siis lohakus ja vead finantsküsimustes võivad su ettevõtte ikkagi pankrotti ajada.

Kui on soovi raamatupidamist lähemalt uurida, siis selle kohta on samuti mul üks raamat –
Raamatupidamine. Lihtsalt ja selgelt alustavale ettevõtjale.
Osta saab siit ja hinnaks on 9.90. Maksta saab ülekandega või Paypaliga, soovi korral saab muidugi ka arve.

NB! Loe ka selle ülevaate lõpust katkendit raamatust.

6. Mida veel peaks oskama ja teadma? Ettevõtja 25 mütsi.

ettev6tja 25 mytsiEttevõtja peab algul kandma väga palju erinevaid mütse. Suures kontsernis on iga mütsi jaoks eraldi inimene või osakond.

Tavaline praktika ongi selline, et esialgu kannad kõike mütse ise – proovid iga valdkonnaga ise hakkama saada, küsid oma sõpradelt-tuttavatelt tasuta nõu ja abi.

Leiad oma esimesed kliendid, teenid veidi raha ja hakkad esimesel võimalusel tasapisi järjest teenuseid sisse ostma, et oma aega vabastada olulisemate teemade jaoks. See võimaldab su ettevõttel kasvama hakata. Kui ettevõte kasvab suuremaks, siis hakkad töötajaid palkama – mingist piirist alates muutub täis- või osalise tööajaga töötaja palkamine teenuse ostmisest odavamaks.

Juhtimismütsid

  • Ettevõtja on ettevõtte karismaatiline liider, ettevõtte nägu. See müts jääb igal juhul sulle alles 🙂
  • Tegevjuht vastutab igapäevase tegevuse juhtimise ja koordineerimise eest, töötajate ja teenuseosutajate töö korraldamise eest.
  • Futurist vaatab kaugele tulevikku, jälgib tehnoloogia arengut ja mõtleb, kuidas ettevõtte tegevust saaks automatiseerida – kiiremaks ja odavamaks muuta.
  • Sekretär-assistent hoolitseb telefonikõnedele, meilidele ja kirjadele vastamise eest ja tegeleb kõikvõimalike muude igapäevaste ülesannetega. Korraldab dokumente, kirjutab kokkuvõtteid, otsib andmeid jne. See on tihti üks esimesi teenuseid, mida tasuks sisse osta.
  • Klienditugi tegeleb klientide päringute ja kaebustega, vastab neile kiiresti ja sõbralikult ning korraldab asjad ära.
  • PR-inimene suhtleb ajakirjanikega, edastab neile infot ettevõtte oluliste sündmuste kohta ja jälgib, mida ettevõtte kohta ajakirjanduses kirjutatakse.
  • Investorsuhete juht muutub vajalikuks siis, kui keegi on sinu ettevõttesse investeerinud. Regulaarne suhtlemine investoritega ja neile info edastamine on väga oluline.
  • Suhtevõrgustiku looja on elurõõmus tüüp, kes saab viieminutilise vestlusega sinu parimaks sõbraks. Introverdist ettevõtjale on see müts raske kanda, aga sellest ei pääse.
  • Jurist hoolitseb selle eest, et kõik olulised ärisuhted oleksid lepingutega kaetud ja võimalikult palju riske maandatud. Samuti, et ei tekiks probleeme autoriõigustega, kliendiandmete privaatsusega, konfidentsiaalsusega jne.

Turundusmütsid

  • Tootearendaja vastutab sellise toote loomise eest, mida inimesed vajavad ja mida on lihtne müüa. Mõtle hoolega enne toote valmistamist, kuidas sa oma toodet müüa plaanid.
  • Ostujuhi ülesandeks on leida materjalid ja töövahendid, mis on kvaliteedilt sobivad ja mahuvad sinu ja su klientide eelarvetesse.
  • Veebiarendaja tööks on veebilehe loomine. Veebileht on sinu marketingiplatvorm, mitte koodikogum.
  • Disainer loob sinu brändi visuaalsed elemendid, mida kasutatakse nii veebilehel, reklaamidel kui muudel marketingimaterjalidel.
  • Videoinsener – järjest enam kasutatakse marketingis videomaterjale.
  • Blogija – blogi kirjutamine on üks paremaid viise oma veebilehele lugejate saamiseks. Sa pead pidevalt looma uut sisu, sulle iseloomuliku tooniga, et inimesed tagasi tuleksid.
  • Copywriteri tööks on reklaamtekstide kirjutamine veebi ja muude reklaammaterjalide tarbeks. Hea copywriter suudab uskumatuid tegusid korda saata.
  • Sotsiaalmeedia spetsialist vastutab Twitteri, Facebooki, Youtube postituste ja sealse suhtluse eest.
  • SEO-spetsialist kindlustab, et sinu veeb vastab SEO reeglitele ja tuleb otsingust õigete märksõnadega välja. Kui sa tahad, et sinu kirjutised on Google otsingust leitavad, pead sa peamisi SEO reegleid teadma ja nendega arvestama.
  • Müügispetsialist otsib järjest potentsiaalseid kliente, suhtleb nendega ja müüb neile su tooteid ja teenuseid.
  • Esineja – iga ettevõtja peaks suutma avalikult esineda. Kui su äri muutub tuntuks ja populaarseks, hakatakse sind esinema kutsuma. Kui sa esinemisega hakkama ei saa, mõjub see su reputatsioonile halvasti.
  • Klienditeenindaja võtab vastu laekunud tellimused, koostab pakid ja saadab välja. Kõlab lihtsa tööna, aga muutub kiiresti koormavaks.

Finantsmütsid

  • Raamatupidaja hoiab järge sinu kuludel, tuludel ja maksudel ja koostab kõik vajalikud aruanded ja maksudeklaratsioonid. Hea raamatupidaja teab ka seda, kuidas oma tegevust kõige optimaalsemalt korraldada.
  • Palgaarvestaja – kui sul on juba töötajad ja/või lepingulised koostööpartnerid, pead hoolikalt jälgima, et kõik su töötajad saavad kokkulepitud tasu.
  • Finantsjuht jälgib, et sinu finantssuhtarvud oleksid mõistlikud, koostab tulude-kulude eelarve ja rahavoogude eelarve ning võrdleb neid tegelike tulemustega. Kui raamatupidaja hoolitseb eeskätt selle eest, et minevikus toimunud tehingud oleksid õigesti kajastatud ja maksustatud, siis finantsjuhi ülesandeks on tulevikku vaadata ja kurssi õigeks sättida.
  • Personalijuhi ülesandeks on tagada, et kõik tööd oleks tehtud võimalikult pädevate mütsikandjate poolt, sobiva hinna-kvaliteedi suhtega ja kõik tööseadusandlusega seotud reeglid oleksid täidetud.

Ettevõtja amet on raske töö. Leida endale sobivad töötajad-koostööpartnerid, neid välja õpetada ja nende tööd koordineerida on väga tõsine ülesanne, aga see on ainus võimalus kasvamiseks. Jaga oma mütsid laiali, nii kiiresti kui suudad.

Samas on siiski juhtimiseks väga oluline, et sa omaksid igast valdkonnast põhiteadmisi – seetõttu on kasulik algul ise natukenegi kõiki mütse kanda, seniks kui leiad neile pädevamad kandjad.

Kui turunduse ja juhtimise teemadel ei oska ma eriti nõu anda, selleks on pädevamaid inimesi olemas J, siis finantsteemadel püüan endast igatahes parima anda.

Kuidas edasi?

Kuidas Kadri edasi liigub? Lisaks minult saadud infole ja innustusele leppisime kokku, et ta kohtub veel kahe oma ettevõtjast sõbraga ja uurib nende kogemusi. Infost üksi on vähe, vaja on innustavat eeskuju ja esialgsest tõrkest ja hirmust üle saada. Rääkides nendega, kes selle tee läbi on käinud, saab kindlasti julgust juurde.

Selle otsuse on Kadri igatahes teinud, et tema eesmärgiks on just elustiiliettevõte.

Elustiiliettevõtte eesmärk on pakkuda omanikele pikema perioodi vältel võimalikult kõrge kvaliteediga elu. Elustiiliettevõte on tihti vaid alternatiiviks omaniku palgatööle, aga võib soovi korral kasvada ka suuremaks. Eesmärk jääb siiski samaks, võimalikult suure raha teenimise asemel on olulisem tagada omanikule kõrge elukvaliteet.

Startupi eesmärk teha oma omanikud ja investorid rikkaks. Selle nimel töötavad asutajad palehigis mitu aastat, kõike muud ignoreerides. Startup kaasab tihti juba varases etapis raha investoritelt ja tema peamiseks eesmärgiks on võimalikult kiire kasv. Startupi eluiga on lühike ja absoluutne enamus (üle 90%) startup-ettevõtetest lõpetab tegevuse kiiresti ilma mingi eduta. Oma eesmärgi saavutavad neist väga vähesed.

Hetkel kaalub Kadri varianti, et valib kitsa juriidilise teenuse nishi, näiteks keerulisemate käsundus- ja töölepingute koostamise, ja hakkab sel alal teenust pakkuma. Selline töö võimaldab tal töötada asukohavabalt ja oma valitud ajal. Rääkisime temaga ka sisuturundusest ja see mõte talle meeldis, lubas hakata blogi pidama.

Lisaks unistab Kadri oma Etsy poest, nimelt koob ta hobina imeilusaid haapsalu salle. Kadrile oli suureks üllatuseks mõte, et tema tulevane ettevõte võibki rahulikult tegeleda kahe väga erineva alaga – juriidilise teenuse osutamise ja haapsalu sallide müügiga. Muidugi siis tasuks oma firmale mõni neutraalne nimi panna, mitte Kadri Töölepingud OÜ või Soliidsed Sallid OÜ.

Samasugune „portfelliloomine“ on mul endalgi plaanis. Kui mu väike raamatupidamisfirma aasta-paariga piisavalt suureks kasvab ja ma palgatööst lõpuks loobuda julgen, võtan juurde kindlasti ka ühe käsitöösuuna. 3D- prinditud rahvuslikud ehted oleks näiteks väga tore. See ühendaks kolm mu huviala – ehteid olen ma aastaid valmistanud, rahvarõivakomplekti tegemisega alustasin paar aastat tagasi ja 3d printimine on väga põnev tulevikuvaldkond. Sisuturundust kasutades tuleb kirjutamisega niikuinii tegeleda ja see mulle ka väga meeldib. Kõik liigub õiges suunas ja just sobiliku kiirusega.

Milline oleks sinu ideaalne tööde portfell?

Mida sa oskad ja millist sinu oskust vajaksid teised?

Mõtle, uuri minu minikursuse materjale, räägi oma ettevõtjatest sõpradega – ja võibolla oled paari aasta pärast juba sina see, kes oma sõpradele oma edukaid ettevõtluskogemusi edasi annab.


 

ÕIGE HIND TOOB ROHKEM RAHA

Õige hind Toob rohkem rahaKasumiootusest hinnani: milline on õige hind minu tootele?

Väljavõte

Sisukord

  1. Miks sa pead tegelema õige hinna määramisega?
  2. Kuidas arvestada välja oma toote minimaalne hind?
  3. Miks oma toote hinda tõsta?
  4. Kuidas edukalt kõrgemat hinda küsida?
  5. Vähem või rohkem kliente?
  6. Kuidas efektiivselt hinda esitleda?

1. MIKS SA PEAD TEGELEMA ÕIGE HINNA MÄÄRAMISEGA?

Õige hind suurendab su sissetulekuid

Õige hinna määramine on väga tähtis otsus – just sinu toote hind on see, mis kokkuvõttes määrab sinu sissetuleku. Kulusid annab kärpida vaid teatud piirini ja sinu aeg on kõige piiratum ressurss.

Hinnakujundus on valdkond, kus puutuvad kokku finantspool ja turundus. Finantsiliselt on vaja teada, milline on su miinimumhind, millisest momendist hakkad kasumit teenima ja kuidas koostada hinnapakkumisi.

Turunduspoolelt on aga vaja otsustada, kuidas end positsioneerida, kuidas sellele vastavalt nii ennast kui oma hindu esitleda ning kuidas vajaduse korral hinda tõsta.

Kui me pole harjunud rahast rääkima, on hind väga ebamugav teema. Tegu on aga ka väga olulise teemaga. Seega tuleb oma ebamugavusest üle olla, end kokku võtta ja teemasse süüvida. Loodetavasti leiad just siit endale piisavalt mõtteainet ja tegutsemisindu, et järgmisel aastal olla oma otsustes märksa vabam. Hea rahaline olukord annab sulle võimaluse valida kliente, teha vähem tööd ja olla ka oma isiklikku elu puudutavates otsustes vabam.

Sinu bränd nõuab sobivat hinnataset

Ükskõik, millise hinnataseme sa valid, see peab sobituma su brändiga. Pole mõtet valida kõrget hinnataset, mis viitaks kõrgele kvaliteedile, kui sa ei soovi kulutada marketingi, brändiarenduse ja kõrge tasemega klienditeeninduse peale. Kõrgema hinnaga kaasnevad enamasti ka suuremad kulutused pakendamisele ja teenindusele. Et kliendid eeldavad kallima hinna korral paremat kvaliteeti, ei saa sa nende ootusi petta.

Noore juristi õigusbüroo võib asuda äärelinna odavas kontorihoones ja olla sisustatud second-hand mööbliga, kuid noor jurist ei saa iial küsida nii kõrget tunnihinda kui kõrgetasemeline tuntud advokaat. Korralik advokaadibüroo peab omama soliidset kesklinna kontorit, millega kaasnevad ka märksa kõrgemad kulud.

Õige hinna määramine selekteerib välja sobivad kliendid

Kui oled suutnud oma potentsiaalsele kliendile selgeks teha, et oled kõrgemat hinda väärt, jääb õhku veel üks takistus: kas su klient ka reaalselt suudab seda hinda maksta?

Vähese maksevõimega kliendilt võib ju proovida kõrgemat hinda küsida, aga kui tal raha ei ole, siis ta ikkagi ei osta. Sellisel juhul tuleks kaaluda kliendisegmendi vahetamist.

Kui Eestis pole sinu 300 eurot maksvatel disainmütsidel ilmselt eriti turgu, siis Saksamaa jõululaadal või Etsy’s võid neid vabalt terve hulga maha müüa – ostjad on lihtsalt jõukamad.

Kliendi maksejõulisust ei pruugi teinekord lihtne määrata olla. Kui sa aga juba leiad end kaalumast, kas klient ikka suudab sinu poolt küsitud hinda maksta, siis on tõenäoline, et nad ei suuda.

Kliendi maksejõulisuse määramisel kehtivad järgmised rusikareeglid:

1) suuremad äriühingud ja vahel ka riigiasutused kulutavad kergemakäeliselt ning on nõus kopsakamaid arveid maksma, sest raha ei tule reeglina maksja enda taskust.
2) väikeettevõtjad on pigem kokkuhoidlikud, sest sulle makstav raha tuleb ettevõtja enda arvelt.
3) eraisikud, kui nad pole just väga rikkad või kui su töö ei võimalda neid sulle tehtud kulutuselt otseselt suuremat summat teenida, on kõige vähem võimelised sulle maksma.

Veel peaksid arvestama sellega, et kui müüd oma kalli toote või teenuse veenvalt maha inimesele, kes seda endale tegelikult lubada ei saa, suurendab see tunduvalt tõenäosust, et sinu poolt esitatud arve jääb maksmata.

Kliendid hindavad sinu hinnataset võrdluses konkurentidega

Oma hinnataseme määramisel on esimeseks oluliseks sammuks lihtsa turu-uuringu läbiviimine.

  • uuri oma konkurentide interneti kodulehekülgi;
  • küsitle oma sõpru ja tuttavaid;
  • palu sõbral konkurentidelt hinnapäringuid küsida;
  • uuri oma praegustelt ja potentsiaalsetelt tulevastelt klientidelt, millist hinda on nad sarnaste toodete eest maksnud.

Uuri hindu Eestis ja kindlasti vaata ringi ka välismaa lehekülgedel internetis, et näha, milliseid tooteid ja milliste hindadega mujal riikides pakutakse – nii saad teada sarnaste toodete umbkaudse hinnataseme. Et oma tootele lõpuks õige hind leida, on sellised taustateadmised väga olulised. Lisaks võid taolist taustauuringut tehes ka enda jaoks häid ideid leida.

Et pakutava toote õiglase hinna kohta informatsiooni saada, teevad sarnast taustauuringut ka su kliendid. Erinevate pakkumiste uurimise järel tekib neil ettekujutus, mille alusel nad sinu pakkumist hindavad. Kui küsid konkurentidest kõrgemat hinda, tuleb seda oskuslikult põhjendada. Teistest madalamat hinda küsides ei pruugi sa suurele töörabamisele vaatamata ikkagi piisavalt kasumit teenida.

Kui turuolukord on selgem, tuleb natuke matemaatikaülesandeid lahendada. Ära ehmatada ei maksa: integraale ega tuletisi pole vaja – piisab vaid algklasside tekstülesannete tasemest.

! Osta raamat siit: https://pilvebyroo.ee/hinnaraamat/


 

RAAMATUPIDAMINE. LIHTSALT JA SELGELT ALGAJALE ETTEVÕTJALE.

FB_raamatupidamineVäljavõte

Sisukord

  1. Kümme head põhjust oma ettevõtte asutamiseks
  2. Eve Disain OÜ sündimise lugu
  3. Eve Disain OÜ raamatupidamise alustamine
  4. Raamatupidamine
  5. Raamatupidamise korraldamine
  6. Sobiva raamatupidaja valimine
  7. Majandustehingud ja nende registreerimine
  8. Majanduskulude aruanne
  9. Tekkepõhine raamatupidamine
  10. Algdokumentide vorminõuded ja säilitamine
  11. Müügiarve väljastamine
  12. Ravikindlustus
  13. Palgaarvestus
  14. Töötamise register
  15. Firma põhivara ja käibevara
  16. Lähetuskulud
  17. Finantsaruanded
  18. Reskontrod
  19. Aastaaruanne
  20. Dividendide maksmine

2. Eve Disain OÜ sündimise lugu

Eve Disain OÜ on 2014. aasta sügisel loodud ettevõte. Ettevõtte omanik ja juhatuse liige Eve otsustas palgatööst tüdinuna oma senise töökogemuse ja teadmised sõna otseses mõttes enda heaks tööle panna.

Eve Disain OÜ puhul on tegu välja mõeldud ettevõttega. Tegu on illustreeriva näitega ühe ettevõtte arengust ja esimestest tegevustest läbi raamatupidamise.

24. jaanuar 2016

Eve avas oma uue sülearvuti, logis internetipanka ja vaatas rahulolevalt oma pangakontole laekunud dividendide summat. Teise majandusaasta tulemus oli juba palju kopsakam kui eelmine.

Milline oli Eve tee ettevõtjaks saamisel? Kuidas see kõik algas ja kuidas kulges?

31. august 2014

Eve istus pikast töönädalast väsinuna oma klassiõe Tiinaga kohvikus. Ta oli just lõpetanud pika ja vihase tiraadi hommikustest ummikutest, nõmedast avatud kontorist ja imepisikesest palgatõusust. Tiina vaatas teda uudishimulikult. „Sul on ju oma haltuurakliente olnud küll ja veel,“ märkis ta. ,,Kas sa end oma firma kaudu ära ei majandaks?“

Eve vaatas Tiinale jahmunult otsa. „Mina?“

Sellest mõttest läks lumepall aga veerema.

14. september 2014

Eve saatis Tiinale meili. „Nii, nüüd on kõik. Mina enam ei taha. See uus ülemus on täiesti $@124(¤&¤!!! Palun tule mulle homme õhtul külla.“

17. september 2014

Eve ja Tiina tähistavad kohvikus Eve Disain OÜ sündimise päeva.

„Tiina, kuule, sa mind oma kliendiks ikka võtad?“ uuris Eve. ,,Ma maksan sulle heameelega su tavalise hinna, aga ma tahaks, et sina minu paberimajanduse eest hoolitseks ja nõu annaks.“

Tiina noogutas nõusolevalt. Ta oli igati valmis oma sõbrannat aitama. Oma ala eksperdina teadis ta, et alustava ettevõtjana vajab Eve – täpselt nagu iga teinegi ettevõtlusega alustaja – inimest, kes asjad raamatupidaja pilguga üle vaataks, nõu annaks ja abi jagaks. Kogenud raamatupidaja oskab näha rohkemat kui vaid numbreid ning olla firmale omamoodi ärinõustajaks.

9. Tekkepõhine raamatupidamine

Tulud ja kulud kajastatakse nende tekkimise ajal raha liikumisest sõltumata. Tulu/kulu loetakse tekkinuks, kui kauba omandiõigus on üle läinud või teenus osutatud.

Kõigil äriühingutel tuleb kasutada tekkepõhist raamatupidamist. Eestis on kassapõhist raamatupidamist lubatud kasutada vaid FIE-del. Kassapõhine raamatupidamine on lihtsustatud arvestus, kus arvestatakse vaid raha liikumist.

Müügitehing ja raha laekumine on kaks eraldi raamatupidamiskannet. Ka ostutehing ja ostu eest maksmine on kaks eraldi raamatupidamiskannet. Seda ka siis, kui mõlemad tehingud toimuvad samaaegselt nagu kontoritarvete ostmine ja kaardimakse eelmises näites.

4 25.09.2014 kontoritarvete ostuarve D kontoritarvete kulu 10,00
K võlg hankijale 10,00
5 25.09.2014 kontoritarvete ostuarve tasumine kaardiga D võlg hankijale 10,00
K pank 10,00

Kui kaardiga maksmise asemel oleks kolm päeva hiljem ülekandega makstud, oleks esimese kande kuupäevaks ikka 25.09.14, teise kande kuupäevaks aga 28.09.14.

Kassapõhise raamatupidamise korral oleks seevastu vaid üks kanne, maksekuupäevaga:

4 28.09.2014 Kontoritarvete eest tasumine D kontoritarvete kulu 10,00
K pank 10,00

 Tekkepõhise raamatupidamise periood

Raamatupidamisarvestuse jaoks on ametlikuks aruandeperioodiks majandusaasta, samas näiteks käibemaksuarvestuse ja keskmises ettevõttes ka juhtimisarvestuse jaoks on perioodiks siiski kuu.

Kui kulu on tehtud juulikuus (näiteks mobiiliarve juuli eest), siis tehaksegi raamatupidamises kulukanne 31.07 kuupäevaga, kuigi arvel on kuupäev 01.08. Arve makstakse 20.08 ja maksmise kanne tehakse selle kuupäevaga.

Raamatupidaja (või raamatupidaja puudumisel ettevõtja ise) peab alati oskama hinnata, millisesse perioodi kulu oma sisult kuulub.

Esimesed kuluarved

29. september 2014

Eve tellis endale tööks hädavajaliku disainiprogrammi, aastatasuga 1200 eurot ning tasus programmi eest ülekandega. Kuna Eve jaoks on tegemist olulise summaga, siis ei kandnud Tiina kogu summat septembris kuluks, vaid ainult 1/12 ehk 100 eurot ning ülejäänud summa kajastas ettemaksuna.

Iga järgneva kuu lõpus kannab Tiina samuti 1/12 summast kuluks.

6 29.09.2014 Disainiprogrammi aastatasu arve D disainiprogrammi kulu 100,00
D ettemakstud kulud 1 100,00
K võlg hankijale 1 200,00
7 29.09.2014 Disainiprogrammi aastatasu arve tasumine D võlg hankijale 1 200,00
K pank 1 200,00

 2. oktoober 2014

Eve sai kaks kuluarvet: mobiilifirmalt septembrikuu eest arve 5 eurot ja Tiinalt 30 euro suuruse arve poole septembrikuu raamatupidamisteenuse eest.

Raamatupidamiskanded – kuna mõlemad seotud eelmise kuuga, siis kanded tehti 30.09.14.

8 30.09.2014 Raamatupidamisteenuse arve D raamatupidamisteenus 30,00
K võlg hankijale 30,00
9 30.09.2014 Mobiiliarve D mobiilikõnede kulu 5,00
K võlg hankijale 5,00

Eve pangaväljavõte septembris:

algsaldo 25.09.14 2 304,66
29.09.2014 Disainiprogrammi aastatasu arve tasumine -1 200,00
lõppsaldo 30.09.14 1 104,66

 ! Osta raamat siit: https://pilvebyroo.ee/raamatupidamine-lihtsalt/